Číslo 6 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérem.
Dušanem Kleinem.



 

 

 

 

 

 

 


Stádnost smýšlení je stálou hrozbou

Zvláště v Německu vznikla řada filmů, které pátraly po kořenech slepé poslušnosti, po dopadech drilu ve výchově i vzdělávání, po svůdnosti skutečných i samozvaných „vůdců“. A nerozhoduje, podnikaly-li se tyto výpravy v historickém zakotvení (jako v mimořádně ceněném podobenství Bílá stuha) nebo byly zasazeny do současných kulis, jak je tomu v dramatu Náš vůdce, který v pondělí 7. února ve 22.40 uvede ČT2.

Studenti se rychle podřídí iluzi síly, ba všemocnosti stmeleného kolektivu, který hlásá bezvýhradnou rovnost a zánik jakýchkoli rozdílůTento film se odehrává v jedné naprosto všední gymnaziální třídě, kterou čeká nezáživný „projektový“ úkol – má se během jednoho týdne seznámit s tím, co vše obnáší autokracie. Studenti nejsou nadcházejícími vyhlídkami nijak nadšeni, už je nebaví do nekonečna si připomínat hrůzy nacismu, považují se za imunní vůči takové ideologii a vcelku oprávněně namítají, že za selhání svých předků přece neodpovídají. Jejich pedagog (Jürgen Vogel) se však rozhodne o hrozbách diktatury nikoli jen vyprávět, pokusí se zprostředkovat autentický zážitek.

Proto začne postupně zavádět prvky takového systému přímo do školního vyučování – zpřísní kázeň i pravidla komunikace, upevňuje rovnostářsky jednolitý kolektiv určený společnou „uniformou“ v podobě bílé košile. Studenti se s překvapivou rychlostí ztotožní s nově prosazovanými poměry, aktivně se podílejí na jejich podobě. Náhlá davová posedlost rychle přesáhne prostor školy a živelně se šíří dál po celém městě, aniž překvapený pedagog tuší, že s proměnou se někteří jeho svěřenci identifikovali natolik, že přestali být schopni představit si další život bez ní. Ačkoli studenti „rychle a bez přemýšlení“ vyjmenují příčiny, které by společnost mohly vést k přitakání diktátorskému režimu, přesto podléhají a podřizují se iluzi síly, ba všemocnosti stmeleného kolektivu, který hlásá bezvýhradnou rovnost a zánik jakýchkoli rozdílů.

Režisér Dennis Gansel, inspirovaný knihou Tedda Strassera, sugestivně postihl, jak je obtížné nevplout do takto uspořádaného davu a nesplynout s ním, jak každý, kdo odmítne spolupracovat, je vlastně vyloučen a přehlížen, ba ohrožován, jak pozvolna narůstá agresivita nejen davová, ale též individuální. Zkoumá snadnou ovlivnitelnost mladých lidí, nespokojených se svým údělem, s panující spotřební morálkou. Stačí málo, aby v „silné ruce“ viděli záruku zdánlivě pozitivních změn, prosazených jednoduše – příkazem. Navíc nalezneme postřeh nanejvýš zneklidňující: studenti si své směrování k despocii zvolili dobrovolně, v prvopočátcích přece o všem hlasovali a pak se uvědoměle podřídili převažujícímu názoru. Opravdu z toho všeho mrazí.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jeseník je blízko           
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Webové rádio pro gurmety    

  Nalaďte si  
 
  Den Drážďan na Vltavě    
  Téma