Číslo 6 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérem.
Dušanem Kleinem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Semperova opera v Drážďanech – právě jejími prostorami se ponese slavné Brahmsovo Německé requiemDen Drážďan na Vltavě

Tři měsíce před koncem druhé světové války, v noci z 13. na 14. února 1945, byla „Florencie na Labi“, jak se někdy přezdívá Drážďanům, prakticky zničena sérií náletů. Od roku 1951 pořádají drážďanská Staatskapelle a Staatsoperchor na onu noc hudební vzpomínku. Zní díla připomínající oběti náletů a vedoucí k úvahám o smyslu a souvislostech celé události. 13. února zazní v Semperově opeře Brahmsovo Německé requiem op. 45 s vynikajícími sólisty a pod taktovkou ruského dirigenta Michaila Pletněva.

Český rozhlas 3 – Vltava vysílá koncert v přímém přenosu od 20 hodin prostřednictvím Evropské vysílací unie. Tím drážďanský den vyvrcholí. Připravena je ovšem řada dalších pořadů, které nebudou zohledňovat jen výše uvedené události.
O českých skladatelích v drážďanských katolických kostelích v první polovině 18. století promluví v ranním pořadu Z Čech do Drážďan a zpět muzikolog Václav Kapsa. Dopolední koncert připomene geniálního tvůrce varhan Gottfrieda Silbermanna (1683–1753), narozeného v saském městečku Kleinbobritzsch nedaleko Drážďan. Zazní hudba hraná na jeho nástroje nejen v drážďanském katolickém Hofkirche. Vltava uvede také výběr z Deníků Victora Klemperera v přednesu Jiřího Ornesta.

Brahmsovo Německé requiem zazní pod taktovkou ruského dirigenta Michaila PletněvaPoledne pak bude patřit jednomu z nejlepších evropských orchestrů: v podání Staatskapelle Dresden a pod taktovkou Bernarda Haitinka a Giuseppe Sinopoliho uslyšíme hudbu Ludwiga van Beethovena a Richarda Wagnera. Odpolední čas přinese reportážní vstupy přímo z Drážďan. V Semperově opeře se chystá slavnostní akt, při němž bude oceněn slavný dirigent a klavírista Daniel Barenboim. Laudatio pronese Richard von Weizsäcker. Nahlédneme ale i do zákulisí jednoho z dalších hudebních fenoménů Drážďan. Tím je Kreuzchor – špičkový chlapecký pěvecký sbor se sedmisetletou historií. Zastavíme se na zajímavých místech saské metropole, průvodcem bude Ivan Ženatý, profesor houslové hry na drážďanské Vysoké hudební škole Carla Marii von Webera. Do podvečerní Telefonotéky pozve zahradní architektku a drážďanskou rodačku Susanne Spurnou a jejího manžela, historika Matěje Spurného. V Jazzovém podvečeru se ohlédneme za historií Drážďanského dixielandového festivalu a v Čajovně se představí americké kapely, které mají slovo „Dresden“ v názvu.

VŠUDE JEN ZMAR...

„Přede mnou se rozprostíralo neznámé, rozlehlé a volné prostranství, uprostřed zel obrovský kráter,“ napsal Victor Klemperer (1881–1960) o noci z úterý 13. na středu 14. února 1945„Silné výbuchy. Na protější zdi znovu popraskaly okenní tabulky, noc se rozzářila, lidé hasili. Potom rána u okna vedle mne, něco žhavého mě prudce udeřilo do pravé tváře. Sáhl jsem si na ni a ruka byla plná krve, osahal jsem si oko, zůstalo celé. Skupina Rusů – kde se tu vzali? – se drala ke dveřím. (…) Pak jsme stáli v nějakém otevřeném vchodu, shrbení, přimáčknutí jeden k druhému. Přede mnou se rozprostíralo neznámé, rozlehlé a volné prostranství, uprostřed zel obrovský kráter. Třesk, světlo jako ve dne, výbuchy. Na nic jsem nemyslel, neměl jsem ani strach, jen jsem cítil nesmírné napětí, myslím, že jsem očekával konec. Po chvíli jsem přelezl přes nějakou klenbu nebo konstrukci či schod, vyběhl do volného prostoru a vrhl se do kráteru po bombě, ležel jsem tam nějakou dobu přitisknutý k zemi,“ píše se v zápiscích Victora Klemperera (1881–1960), německého literárního vědce a spisovatele, o noci z úterý 13. na středu 14. února 1945. „Nahoře jeden dům vedle druhého vyhořelá ruina. (…) Dole u řeky, kde se pohybovalo nebo tábořilo hodně lidí, trčely z rozryté půdy tisíce hranatých pouzder zápalných pum. Z mnoha domů v ulici stále ještě šlehaly plameny. Tu a tam leželi po cestě roztroušení mrtví, malí a podobní uzlíčku šatstva. (…) Ocelové kostry zničených aut, vyhořelé kůlny. Lidé z okrajových čtvrtí mohli zřejmě leccos zachránit, vezli peřiny a podobné věci na vozíku, anebo seděli na bednách a rancích. Mezi těmito ostrůvky, kolem mrtvol a trosek aut, po i proti toku Labe proudili nepřetržitě lidé i vozy, tiché, vzrušené korzo,“ píše Klemperer dále. Je ironií osudu, že nebýt oné příšerné noci, on sám by pravděpodobně nepřežil poslední plánovaný transport sto dvaceti Židů ze smíšených manželství, kteří ještě v Drážďanech zbyli...

Hudební fenomén Drážďan – špičkový chlapecký pěvecký sbor KreuzchorSEMPEROVA OPERA

Centrem „drážďanského dne“ bude Semperova opera, během bombardování také zničená a znovuotevřená v roce 1985. Vstoupíme do ní během dne několikrát – nejen při večerním přímém přenosu, ale také v reportáži, která nás po budově provede, a do třetice v pořadu Krásné hlasy. Ten představí pěvecké umění interpretů, kteří jsou s drážďanským operním domem spojeni, v dílech, jež měla nezřídka právě v Semperově opeře své premiéry. Zpívat budou Thomas Quasthoff, Cecilia Bartoli nebo Peter Schreier, německý tenorista a dirigent, odchovanec Kreuzchoru. I v jeho vzpomínkách najdeme datum 13. únor 1945. Od roku 1943, kdy mu bylo osm, se připravoval na vstup do sboru u sv. Kříže: „V přípravné třídě jsme všichni s úzkostí očekávali den, v němž zkouška rozhodne o přijetí do sboru. Byla stanovena na březen roku 1945, ale nedošlo k ní. třináctého února pumy proměnily Drážďany v hromadu trosek a také škola i kostel sv. Kříže vyhořely. Při náletu zahynulo třináct mladých sboristů. Zdálo se, že současně se zničením Drážďan je zpečetěn i osud Kreuzchoru. Prožil jsem zkázu Drážďan sice zdálky, ve své rodné obci Gauernitz, ale co jsem onoho dne spatřil, to se mi vrylo do paměti. Strašidelně působila už předehra k bombardování – pyramidy svržených světelných koulí ukazující pumám cíl. Pozorovali jsme je s mým bratrem z věže naší školy. V jisté vzdálenosti odtud, v Cottě, byly už tehdy velké sklady minerálního oleje. Pumy zasáhly obrovské cisterny a my jsme i ze značné dálky zřetelně viděli vysoké plameny šlehající z olejových nádrží. Nad Drážďanami stála černá mračna. To všechno mne hluboce poznamenalo...“

Petr Kadlec, dramaturg ČRo 3 – Vltava



  Jeseník je blízko           
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Webové rádio pro gurmety    

  Nalaďte si  
 
  Den Drážďan na Vltavě    
  Téma