|
Když každý úder přináší smrt
Takeši Kitano se v dobrodružném snímku
Zatoiči (19. února ve
23.05 na ČT2) vydal cestou opačnou, než jak velí móda
choreograficky propracovaných soubojů. Akční výjevy se zde
odehrávají s bleskurychlou rychlostí, téměř ani nepostřehneme,
jak hlavní hrdina vytasil zbraň, aby jí vzápětí porubal šiky
protivníků. Pohled je to drsný: každý úder přináší smrt,
provázen proudem vystříknuté krve.
Hlavním hrdinou je slepý masér (jen v jedné rozmluvě padne
domněnka, že by se mohlo jednat o proslulého Zatoičiho, hrdinu
mnoha příběhů sepsaných Kanem Šimozawou), jenž ve své holi
skrývá samurajský meč. Muž mimořádně citlivý na každý zvuk
zneškodní každého protivníka dříve, než by mohl být sám
ohrožen. V japonských samurajských filmech to není první slepý
hrdina, kdysi byla oblíbená slepá žena, která v jednom dílu
svých dobrodružství (Mrtvou nebo živou) kdysi zavítala i do
tuzemských kin.
Podobně jako westernový hrdina přichází také Zatoiči z neznáma
(na začátku jej vidíme, jak z posledního působiště odchází,
zanechávaje za sebou mrtvá těla útočníků, kteří se pokusili
napadnout), aby se posléze opět, po příchodu do města
ovládaného zločineckými gangy, angažoval v záležitosti, s níž
nemá nic společného, ale které se ochotně ujme. Tentokrát se
jedná o sourozence (dívka živící se jako gejša a její bratr
namaskovaný a ustrojený rovněž jako žena), kteří pátrají, kdo
vyvraždil jejich rodinu.
Není důležitý přehledně plynoucí děj (titulní hrdina není ani
jednou přemožen, dokonce se ani neocitne ve hmatatelném
ohrožení), ostatně i brutalita soubojů v sobě nese notné
obřadní prvky, jak v závěru stvrzuje bezmála muzikálový, na
stepování ve dřevácích soustředěný výstup s roztančeným davem.
Muzikálové prvky ovšem problikávají již dříve, zvláště v
souvislosti s počínáním několika rolníků. Hudbu složil Kejiči
Suzuki, jenž rytmickou „world music“ prokládal zřetelnými
jazzovými prvky.
Samotný slepý hrdina, jehož představuje sám režisér, je na
první pohled téměř plachý, ba ostýchavý člověk, vědoucně se
usmívá, nanejvýš odhodlán k několika stručným, polohlasně
pronášeným slovům, většinou zamýšleným jako výstraha. Mezi
protivníky je výrazná postava mladého nezaměstnaného samuraje
Hattoriho (Tadanobu Asano), jenž donucen starostmi o nemocnou
ženu přijme ve zločineckém gangu místo osobního strážce a jako
takový likviduje veškeré odpůrce. Avšak jen do té doby, než
narazí na Zatoičiho...
Jan Jaroš, filmový publicista
|