Číslo 7 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s harfistkou.
Kateřinou Englichovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Když každý úder přináší smrt

Takeši Kitano se v dobrodružném snímku Zatoiči (19. února ve 23.05 na ČT2) vydal cestou opačnou, než jak velí móda choreograficky propracovaných soubojů. Akční výjevy se zde odehrávají s bleskurychlou rychlostí, téměř ani nepostřehneme, jak hlavní hrdina vytasil zbraň, aby jí vzápětí porubal šiky protivníků. Pohled je to drsný: každý úder přináší smrt, provázen proudem vystříknuté krve.

Brutalita soubojů v sobě nese notné obřadní prvky...

Hlavním hrdinou je slepý masér (jen v jedné rozmluvě padne domněnka, že by se mohlo jednat o proslulého Zatoičiho, hrdinu mnoha příběhů sepsaných Kanem Šimozawou), jenž ve své holi skrývá samurajský meč. Muž mimořádně citlivý na každý zvuk zneškodní každého protivníka dříve, než by mohl být sám ohrožen. V japonských samurajských filmech to není první slepý hrdina, kdysi byla oblíbená slepá žena, která v jednom dílu svých dobrodružství (Mrtvou nebo živou) kdysi zavítala i do tuzemských kin.
Podobně jako westernový hrdina přichází také Zatoiči z neznáma (na začátku jej vidíme, jak z posledního působiště odchází, zanechávaje za sebou mrtvá těla útočníků, kteří se pokusili napadnout), aby se posléze opět, po příchodu do města ovládaného zločineckými gangy, angažoval v záležitosti, s níž nemá nic společného, ale které se ochotně ujme. Tentokrát se jedná o sourozence (dívka živící se jako gejša a její bratr namaskovaný a ustrojený rovněž jako žena), kteří pátrají, kdo vyvraždil jejich rodinu.
Není důležitý přehledně plynoucí děj (titulní hrdina není ani jednou přemožen, dokonce se ani neocitne ve hmatatelném ohrožení), ostatně i brutalita soubojů v sobě nese notné obřadní prvky, jak v závěru stvrzuje bezmála muzikálový, na stepování ve dřevácích soustředěný výstup s roztančeným davem. Muzikálové prvky ovšem problikávají již dříve, zvláště v souvislosti s počínáním několika rolníků. Hudbu složil Kejiči Suzuki, jenž rytmickou „world music“ prokládal zřetelnými jazzovými prvky.
Samotný slepý hrdina, jehož představuje sám režisér, je na první pohled téměř plachý, ba ostýchavý člověk, vědoucně se usmívá, nanejvýš odhodlán k několika stručným, polohlasně pronášeným slovům, většinou zamýšleným jako výstraha. Mezi protivníky je výrazná postava mladého nezaměstnaného samuraje Hattoriho (Tadanobu Asano), jenž donucen starostmi o nemocnou ženu přijme ve zločineckém gangu místo osobního strážce a jako takový likviduje veškeré odpůrce. Avšak jen do té doby, než narazí na Zatoičiho...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Mahler ze San Franciska           
  Nalaďte si  
 
  Stav věcí Davida Kollera    

  Pořiďte si  
 
  Škréta obsáhlý a unikátní    
  Navštivte