|
Mahler
ze San Franciska
Velké jubileum Gustava Mahlera – sto padesát let od
jeho narození – jsme slavili už loni. Na letošní 18. květen
připadá druhé výročí – bude tomu sto let od skladatelova
úmrtí. Mahlerův odkaz je v hudebním dění docela živý, ale není
od věci ho připomínat hlouběji a soustavněji. A protože na
letošek připadá také sto let od vzniku Sanfranciského
symfonického orchestru, nabízí se pro pořady CD Laser,
vysílané na stanici Vltava v neděli večer, možnost zmapovat
cyklus Mahlerových symfonií v nahrávkách tohoto tělesa. Jsou
poměrně čerstvě dokončené, úspěšné – a jsou vynikající. Stojí
za nimi šéfdirigent tělesa Michael Tilson Thomas
(1944), projevující pro Mahlerovu hudbu mimořádný cit.
Velkolepý projekt uvedení a natočení Mahlerových symfonií
začal v San Francisku v roce 2001. V programech koncertů a na
CD se postupně objevilo všech devět symfonických monumentů,
také Píseň o zemi, Žalobná píseň a písňové cykly. Ve všech
případech jde o hluboce prožitou, subjektivní hudbu, jejíž
interpretace vyžaduje mimořádné vcítění. Michael Tilson Thomas
stojí v čele kalifornského orchestru od roku 1995. Je to
symbióza, která nese nádherné ovoce, a mahlerovský cyklus je
jeho výraznou částí. Jsme v něm svědky vědoucího,
inteligentního provedení symfonií, v nichž zaznívá typický
mahlerovský kaleidoskop se vší mnohotvárností a tušenými
stylovými východisky, zaklenutý básnivými obsahy a plný
nesentimentálního apartního zvuku. Ostatně české publikum
poznalo v roce 2003 a potom znovu v roce 2007 jejich společné
kreace i živě – na festivalu Pražské jaro. A letos přijedou
znovu.
Americké orchestry jsou proslulé technickou a zvukovou
brilancí a můžeme to slyšet i na snímcích Mahlera ze San
Franciska. Při vší výrazové závažnosti lze obdivovat
odlehčenost, detailní práci s dynamikou a s proměnami temp,
mistrovské pohrávání s Mahlerovou nedostižnou instrumentací.
Pozdní romantismus je tu podán s obrovskou fantazijností,
zároveň i s elegancí, tu lehoučce nahozený, jinde s ostřejšími
šlehy, a hodně s posmutnělým přemítáním, jak je kde třeba.
Snímky nenechávají posluchače lhostejným, interpretačně
nelehkému, mnohotvárnémnu světu Mahlerovy hudby tito
interpreti rozumějí obdivuhodně. Cyklus, který od neděle 20.
února (začátky vždy ve 21 hodin) postupně zazní v pořadech CD
Laser, je ideální – moderní, dokonalý, vzrušující a strhující.
Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 – Vltava
|