|
Škréta obsáhlý a unikátní
Karel Škréta (1610–1674), jenž je považován za
největšího malíře narozeného v Čechách mezi závěrem středověku
a 19. stoletím, dospěl k pozoruhodnému stylu, vyznačujícímu
cestu celému novodobému českému výtvarnému umění. Jeho tvůrčí
cesta sahá od harmonického klasicismu až k dramatickým
šerosvitným kompozicím caravaggiovské ražby, jež
předznamenávají vrcholně barokní umění Brandlovo, Brokoffovo a
Braunovo.
Tři
velké pražské škrétovské výstavy zůstávají dosud v historické,
národní paměti, pro naši paměť osobní je pak výzvou ona
současná, vskutku monumentální, jíž Národní galerie v počtu
čtyř stovek děl naplnila obě jízdárny, po léta spjaté
s výtvarným uměním, tedy Valdštejnskou jízdárnu a Jízdárnu
Pražského hradu. Na zásadní výstavní počiny (a s nimi spjaté
pokroky škrétovského uměleckohistorického bádání) v roce 1910,
1938 a 1974, tedy na dílo významných historiků umění Vincence
Kramáře a Jaromíra Neumanna, navázala nyní kurátorská koncepce
ředitele Sbírky starého umění Národní galerie Víta Vlnase, při
přípravných pracích přirozeně intenzivně spolupracujícího se
Sbírkou grafiky a kresby, Správou Pražského hradu a
Arcibiskupstvím pražským.
V samých počátcích výstavního projektu ke čtyřsetletému výročí
umělcova narození se mohlo zdát, že je škrétovské téma
v podstatě vyčerpáno. To však platilo pouze dotud, než bylo
rozšířeno a obohaceno o širokou platformu mezinárodní
badatelské spolupráce, přihlédnuvší k poněkud jiným
souvztažnostem a vývojovým tendencím Škrétovy doby. Výstavě
takto předcházela velkorysá vědecko výzkumná akce, ústící v
množství publikovaných studií, a též ovšem nesmírně náročná
práce restaurátorská.
Ostatně
až zde je poprvé dokumentována a obrazově podchycena
rekonstrukce Škrétovy „tovaryšské“ pouti po Apeninském
poloostrově, kde se dokonale obeznámil s tím nejlepším, co
nabízelo umění právě se rodícího baroka. Přinesl si odtud
zkušenost s formálně vytříbeným klasicismem, s náběhy
k žánrovému vyprávění, stejně jako s dramatickým šerosvitem.
Jeho schopnost snadno aplikovat poznané významové i výrazové
polohy mohla dokonce mást umělecké historiky předchozích
generací, spojující Škrétu především s oltářními obrazy a
portréty: jedna z jeho raných prací Hra o jablko (vzniklá
právě během italského pobytu) byla dokonce dlouho považována
za dílo Poussinovo. Právě tato všestrannost se stala
předpokladem Škrétovy následné formální dokonalosti a hloubky
myšlenkového poselství, jež mu zajistily evropskou
proslulost.
Výstava je historiograficky rozvolněnější, než tomu bylo u
zmíněných předchozích retrospektiv, jsou zde zpracována nová
fakta včetně inventáře umělcovy domácnosti a knihovny. Škréta
je představen nejen jako význačný malíř a kreslíř, ale i jako
navrhovatel grafických listů. Originální historické dokumenty
jej pak přibližují coby člověka energického, dravého, a jistě
i proto úspěšného. V nově objevených souvislostech je
připomenuto milieu rudolfínského manýrismu, z něhož Škréta
vyšel, i přechodná éra mezi pozdní renesancí a raným barokem,
do níž se na sklonku třicátých let 17. století navrátil.
Zatímco ve Valdštejnské jízdárně můžeme sledovat počátky
Škrétovy tvorby a nalézat jeho cestu k italským a německým
vzorům, rozlehlejší Jízdárna Pražského hradu nechává vyniknout
působivosti jeho oltářních obrazů (v některých případech
dodnes zachovaných in situ, a zaručujících tak stálost jejich
duchovního poselství), portrétní malby a dominantní instalace
Pašijového cyklu, doplněných oddílem ohlasů Škrétova díla.
Epilog pak tvoří připomínky škrétovského kultu, propuknuvšího
zvláště v 19. století. Hodnotou sui generis je též vědecký
katalog výstavy, dílo mezinárodního badatelského týmu.
Jaroslav Vanča, scenárista, výtvarný teoretik |