Číslo 7 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s harfistkou.
Kateřinou Englichovou.




 

 


Jiří Vejvoda, publicista

V čem rádio prohrává s televizí...

...a veřejnoprávní média s privátními? A proč? Odpověď zní: I kvůli globalizaci. Uvedu příklad.

Že právě před pár dny skončil 99. ročník prvního ze čtyř tenisových grandslamů roku, Australian Open, nejspíš čtenáře Týdeníku Rozhlas nevzrušuje: to, zda zvítězil Federer, či Nadal, je zajímá méně než rozhlasová hra či dokument. Jenže. Zatímco umění v rozhlase je nyní šlehačkou na dortu, oblibu získaly jiné žánry, například sportovní přenosy. Kromě hrstky stanic jako BBC Radio 5, které nabízejí pouze sport, a přesto mají dost posluchačů, poráží ovšem televize v této oblasti rozhlas na celé čáře: vidět, zda po servisu dopadl míček do kurtu, a jak spor rozřeší „jestřábí oko“, je lákavější než o tom poslouchat reportáž. To ale není vše. Jak nedávno řekl předseda Rady ČT Baumruk, možná časem „neuvidíme olympiádu na veřejnoprávní obrazovce, ale na placeném sportovním kanálu“. Jak to? Na co platíme koncesionářské poplatky? Rozčilení není program, to věděl už TGM – a tak nahlédněme tomuto trendu pod kůži.
Ano, veřejnoprávní média získávají peníze od koncesionářů a mají povoleno i pár minut denně na vysílání reklamy. Česká televize však tyto zdroje musí investovat do rozvoje české kinematografie, Český rozhlas získává z reklamních časů do rozpočtu jen zlomek. Ani televize nevybere od koncesionářů tolik, aby mohla zakoupit práva na vrcholné sportovní události. Naštěstí patříme do Evropské vysílací unie, která prostředky sdruží a vyjednává jménem svých členů třeba s Mezinárodním olympijským výborem: jinak jsme Železného či Neumannovou neviděli už dávno. Ani EBU však nebude schopna konkurovat privátní konkurenci, jež vysílá celoplanetárně jak svůj program, tak své reklamy. A právě v tom je zakopaný pes. Pořadatel velké sportovní události chce velké peníze: z čeho by vítězi Australian Open vyplatil přes dva miliony dolarů? Od diváků v melbournské Rod Laver Arena je nezíská; poskytne mu je Eurosport, který šíří svůj signál do sto deseti milionů domácností světa, na což naláká movité zadavatele reklam.

Takový je svět dneška, v němž se kruh uzavírá. Veřejnoprávní média, a rozhlas zvlášť, nebudou trhu dominovat – a běda tomu, kdo o něj svede s priváty boj jejich prostředky. Mají-li přežít, musí v nich obsah vítězit nad formou. Budou na to však ochotni přispívat všichni občané? A projeví pro to porozumění politici? Uvidíme.



  Mahler ze San Franciska           
  Nalaďte si  
 
  Stav věcí Davida Kollera    

  Pořiďte si  
 
  Škréta obsáhlý a unikátní    
  Navštivte