S teroristy si není radno zahrávat

Teroristické akce Irské republikánské armády (IRA) vstoupily do mnoha filmů a ani snímek Kari Skoglandové Štvanec IRA, který v úterý 22. ledna ve 22.40 uvede ČT1, není výjimkou. Režisérka jej pojednala jako reportážně laděnou podívanou ze zákulisí krvavých rozbrojů dlouhodobě sužujících Severní Irsko. Avšak tentokrát se nedočkáme obvyklého protibritského akcentu, jakkoli anglická okupační politika zavdala nejednu příčinu k odvetným činům.

Film mapuje osudy autentického Martina McGartlanda, ovšem některé události byly upraveny či pozměněny

Režisérka sice Brity neobhajuje, ostatně nadřízení speciálního agenta Ferguse (Ben Kingsley) se dokonce projeví jako bezohlední ničemové, kteří si neváží ani lidských životů, avšak boj proti terorismu se stává žádoucí etickou hodnotou. Ústřední postavou dramatu je však irský překupníček Martin (Jim Sturgess postihl se syrovou naléhavostí jak vzdor, tak probouzející se svědomí svého hrdiny), jenž se nechá britskou tajnou službou naverbovat, aby pronikl do IRA jako její zvěd.

Martin, původně přidrzlý mladíček, jehož politika nijak zvlášť nezajímá a k IRA má kvůli násilí, jehož obětí se stane i jeho kamarád, spíše záporný vztah, se posléze nechá kombinací nátlaku, výhrůžek i slibů dotlačit ke spolupráci s Brity. Čím více postupuje v mocenském žebříčku IRA, tím více je zděšen bezohledným násilím, uprostřed něhož se ocitá, na němž by se měl podílet a které má nakonec sám organizovat. Uspokojením jej posléze naplňuje, že pomáhá zachraňovat životy vytipovaných obětí, že se podílí na zabavování pašovaných zbraní. Se svým „řídícím orgánem“, s nímž se nenápadně schází na nejrůznějších místech, diskutuje o svých pocitech, morálce, o výhledech. Oba muži se pozvolna sbližují – dokonce natolik, že v okamžiku, kdy i Martin se má stát obětí zátahu, jej Fergus ukrývá před slídiči z IRA i vlastními kolegy.

Martin je vykreslen poutavě, učí se přijmout zodpovědnost, ať již se to týká zpráv o akcích chystaných IRA, nebo těhotné milenky Lary (Natalie Pressová), o niž láskyplně pečuje. Ačkoli mu žena vyčítá, že se zapletl s IRA, Martin jí nesmí prozradit pravdu – a nakonec se k ní nesmí ani hlásit, aby ji neohrozil, když se musí skrývat před pomstou.

Film se pyšní přídomkem „podle skutečných událostí“ – mapuje osudy autentického Martina McGartlanda, ovšem s upozorněním, že některé události byly upraveny či pozměněny. Každopádně se vyznačuje dobře zvládnutým řemeslem. Nervní vizuální podoba vyprávění i rozkmitaná ruční kamera, která se prolétá davem, aby sledovaného člověka neztratila z dohledu, se spolupodílejí na intenzivním emocionálním zážitku.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Století Otakara Vávry           
  Téma  
 
  Výstřední? Geniální? Tichý!    

  Navštivte  
 
  I když sťatej, přece svatej    
  
Pořiďte si