Ivan Němec, publicista

O atletce, která si „sáhla na tep doby“

Potlesk na otevřené scéně si zaslouží nápad uvést cyklus dvanácti původních rozhlasových her, jímž se na stanici Vltava představí každé poslední úterý v měsíci nové dílo současného dramatika. Budou-li pak všechny tyto hry tak odvážně a dráždivě napsané, budou-li navíc i skvěle zrežírované a zahrané, jako byla ta první – komedie Davida Drábka Koule (premiéra 25. 1.) –, máme se na co těšit.
David Drábek osvěžuje svou osobitou tvorbou česká jeviště již víc než patnáct let a sklidil za to nejedno ocenění. Dávno již vyrostl v uměleckou osobnost, která v současné české dramatice zanechává výrazné stopy. Hyperbolické obrazy dnešního světa jsou v jeho modelově tvarovaných hrách většinou pichlavé, hořkosladké, šklebivé, plné smutnosměšných detailů a trapných banalit. Je tomu tak i v jeho komedii Koule, jejíž podtitul – Příběh vrhačky – napovídá, že hlavní hrdinkou je bývalá atletka. Setkáváme se s ní ve chvíli, kdy v rozhlasovém studiu natáčí s moderátorem rozhovor, v němž se ohlíží za svou sportovní kariérou i osobním životem.
Postava atletické královny Mileny je mimořádně pravdivá, byť je stylizovaná do nadsázky jako ostatně celá hra. Tato sebevědomá dáma (vynikající Pavla Tomicová), která nezapomíná neustále zdůrazňovat, co její velké reprezentační výkony znamenaly pro náš maličký stát, může mluvit o čemkoliv, neboť rozumí všemu na světě. Nezadržitelně kecá, takže dialog přechází do dlouhých monologických pasáží, v nichž lehce přeskakuje z dětství do současnosti a pak zase zpátky, prošpikovávajíc to neustálými radami a moudrostmi všeho druhu, z nichž nepřestává trčet vlastní JÁ. S „pestrostí“ vyprávění souvisí i neustálá proměnlivost jejího projevu. Bývalá koulařka, chřestící zlatem po celém těle, rázem sklouzne z bujného chlapáckého řehotu do sebelítostného pofňukávání, její vzlyk se v mžiku změní v utlachanou žoviálnost, její slizká laskavost se jedním polknutím zvrátí do autoritativního poučování plného banalit. I rozhlasový moderátor (výborný Jan Vondráček) je postavou vystřiženou ze života. Oddané přitakávání autoritě, kterou podlézavě zpovídá, z něho dělá rektoskopa, jenž vlhne blahem, dočká-li se opakované pochvaly: „To jste řekl nádherně!“
Vynalézavý režisér tak zužitkovává i příležitost zašťourat do některých zažitých způsobů projevu a hloupoučké komunikace v rozhlasových diskusích a „dotazovnách“.
Komedie vrcholí, když se Milena, zastávající nepřehlédnutelnou pozici ve společnosti, vyjadřuje k užívání dopingu a své oddané příslušnosti ke straně, s nimiž byla její kariéra spojena. Z vodopádu jejích demagogických výmluv se dozvíme, že se nedopustila ničeho nemorálního, neboť „byla jiná doba“ a „já jsem za to národu něco dala!“ V té chvíli už dávno nejde jen o jednu konkrétní celebritu s chorobně zbytnělým sebevědomím, která nabízí posluchačům „půlroční odběr mazanců z mé pekárny“. Je to postava překypující typickými vlastnostmi mnohých dnešních mocipánů, kteří odmítají brát na vědomí traumata minulosti a z tribun nás přesvědčují o své lásce podobně prázdnými frázemi, jako když atletická královna Milena volá: „Jsem máma vás všech...“
Obdivuhodná rozhlasová inscenace hry Davida Drábka, vyvolávající oprávněně nebývalou pozornost, stojí nejen na skvělém a detailně propracovaném hereckém výkonu Pavly Tomicové-Malé, ale i na promyšlené práci režiséra Aleše Vrzáka, jenž do komedie vnesl mnohé své nevšední nápady a zesílil tak i její další významy.



  Století Otakara Vávry           
  Téma  
 
  Výstřední? Geniální? Tichý!    

  Navštivte  
 
  I když sťatej, přece svatej    
  
Pořiďte si