František Koukolík, neuropatolog

Experiment s Aureliány

Poprosíte sto dva zdravých vysokoškolských studentů, aby se účastnili experimentu. Pak je necháte vyplnit dotazník zjišťující, jak osobně hodnotí svůj případný mocenský vliv. Na otázky studenti odpovědí v sedmi stupních, od nepatrného do velmi vysokého.
Následně si studenti přečtou zprávu o fiktivním jihoamerickém státě Aurélii.
Ve zprávě se praví, že to je chudá země s vysokou nezaměstnaností, takže spousta lidí žije v městských slumech. Tudíž by pro ně bylo dobré, kdyby se vystěhovali do hospodářsky nerozvinutého vnitrozemí. Jenže spoustě Aureliánů se tam nechce. „Co si o těchto Aureliánech myslíte?“ ptají se následující otázky, „Jsou dětinští? Bez sebekontroly? Iracionální? Nevychovaní? Nebo jsou slušní? Zdvořilí? Racionální? Tancují rádi? Mají rádi fotbal? Zpívají rádi? Jsou vášniví?“
Jak to dopadlo?
Čím vyšší skóre mocenského vlivu studenti ve své představě měli, tím víc pro ně Aureliáni byli dětinští, bez sebekontroly a iracionální. Jinak řečeno, tím méně pro ně byli dospělými zralými lidmi, blížili se dětem – nebo zvířatům. Studenti s vysokým skóre vlastního pocitu moci Aureliány prachobyčejně dehumanizovali.
A pak si pozvete jinou studentskou skupinu, sedmdesát lidí, dáte jí stejné zadání a s ním informaci o tom, že je Aureliány (samozřejmě k jejich dobru) nutné prostě do vnitrozemí vystěhovat, i když se jim tam nechce. „Budete s tímto rozhodnutím souhlasit, nebo nebudete?“ ptá se otázka v devíti stupních, a to od naprostého nesouhlasu po plný souhlas.
Studenty pak rozdělíte do tří skupin: jedné propůjčíte vysoký podíl na moci, další žádný, skupina třetí je kontrolní. A přidáte k tomu čtyři stereotypní představy o Jihoameričanech, stejné jako v prvním pokusu. A také otázky testující dehumanizaci.
Dopadlo to stejně jako v předchozím experimentu. Čím vyšší pocit moci, tím větší zastánci nuceného přesídlení, tím vyšší míra dehumanizace. Stereotypy byly bez vlivu.
Jestliže se tedy lidé cítí mocní, snadněji dehumanizují jiné lidi a snadněji se rozhodují způsobem, který lze označit jako krutý.
Dehumanizace, praví zkušenost, je dvojí – animalistická a mechanistická.
První chápe a prožívá jiné lidi jako zvířecí druh, odebírá jim lidské vlastnosti, například morálku a kulturu. Takto dehumanizovaní lidé jsou dětinští, iracionální, impulzivní. Mechanistická dehumanizace bere vlastnosti rozlišující lidi od strojů, například emoce, vřelost, cit, individualitu. Mechanisticky dehumanizovaní lidé nejsou v představě lidí, kteří je dehumanizují, citliví na bolest. Animalisticky a mechanisticky dehumanizovaní lidé totiž nejsou lidé.
Dehumanizaci mírnějšího stupně se říká infrahumanizace. Infrahumanizace doprovází sociální soutěž o zdroje. Nebere lidem vlastnosti sdílené se zvířaty, například hněv, strach a slast, bere jim čistě lidské složité emoce vyššího řádu, lásku, pocit morální viny, naději. Například z nich dělá líné starce, kteří se chystají mladé generaci prožrat budoucnost.
„Jedenáctého května 1942 dorazil z Vídně do Minsku transport 1000 kusů Židů. Byli odvedeni z nádraží přímo k jámě a zastřeleni,“ zapsal si do deníku SS Untescharführer Arlt dozírající na likvidaci Židů v Malém Trostinci nedaleko Minsku. Viktor Čistič, psychopatický vrah z akčního filmu, je oblíbená metafora některých českých politiků.



  Století Otakara Vávry           
  Téma  
 
  Výstřední? Geniální? Tichý!    

  Navštivte  
 
  I když sťatej, přece svatej    
  
Pořiďte si