Číslo 11 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s novinářem.
Davidem Vaughanem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

V sirotčinci volá po odplatě utajený zločin...

Staré domy často skrývají tajemství, která se mohou znenadání zhmotnit do hmatatelného ohrožení nájemníků, kteří o dávných událostech nemají potuchy a jen pozvolna je odkrývají. Zejména španělské tvůrce tato syžetová linie oslovila, když jim dovolila propojit reálné politické události (související s frankistickým režimem) se stísňujícími vzpomínkami na ně. Vesměs se zřekli prvoplánových hororových atrakcí, naopak se soustředí na trpělivé vyprávění, které záměrně znejasňuje hranici mezi znepokojivou skutečností a ještě znepokojivějšími náznaky strašlivých zločinů, jenž nejenže nebyly potrestány ani jinak odčiněny, ale nikdo se o nich nedověděl.
Debutující Juan Antonio Bayona se ve filmu Sirotčinec (9. 3., ČT1, 23.55) uzavírá do ryze privátní roviny, ačkoli výchozí prolog, idylická dětská hra na schovávanou, je situován na sklonek frankistického režimu. Titulový sirotčinec se zde jeví jako bezpečné zázemí pro osiřelé děti, avšak takový pocit – jak se ukáže – je veskrze klamný. Přenášíme se do současnosti, kdy se Laura (Belén Ruedaová), jedna z někdejších chovanek, záhy předaných do adoptivní péče, vrací do budovy, aby ji znovu otevřela pro potřebné děti. Jenže pomoci se dovolávají i děti jiné a odjinud.

Belén Rueda (známá i z filmu Hlas moře) v Sirotčinci

Nejprve získává prostor hrdinčin malý synek, ustavičně oslovován čímsi spadajícím mimo tento svět. Zprvu vše nasvědčuje, že si vytváří obvyklé dětské představy o fiktivních kamarádech, ale pozvolna se ukazuje, že do jeho života vstupují skutečné záhrobní síly. Zlověstnou atmosféru pomáhá dotvářet vizuální ztvárnění (kameru vedl Oscar Faura). Převažují nevlídné, deštivé počasí, subjektivizované jízdy liduprázdnými, setmělými prostorami, zvláště chodbami či sklepeními domu i jeskynním labyrintem, ale přidat lze rovněž rozbouřené moře i vyhaslý maják, jehož silueta se tyčí na obzoru. Vesměs se jedná o prostranství, která ztratila svou normálnost a nyní se proměnila v ohrožující místa – a to i prostřednictvím zvukového ozvláštnění, v němž převažují vrzavé, pískavé ruchy. Ve zdech sirotčince volá po odplatě utajený zločin...

Film, který vznikl v produkci klasika tohoto žánru Guillerma del Tora, je profesně zdařilý, daří se mu sugestivně evokovat pocit strachu a ohrožení. Režisér si dovedně pohrává s nejednoznačností dění, vibruje mezi vizemi a „skutečností“, jakkoli i ona se může rovněž stát vizí. Odečítání významů se tu stává důležitým stavebním prvkem a je navozeno velice obratně. Zkrátka – Sirotčinec není film na klidnou dobrou noc.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Esperanto (ne)vzdělaných?
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral  
 
  Kniha noci po Půlnoci

  Pořiďte si  
 
  Realita a poezie Kamila Lhotáka
  Navštivte