|
Kniha
noci po Půlnoci
V lednu uplynulo deset let od smrti Milana Hlavsy,
klíčové osobnosti českého undergroundu a lídra kultovních
Plastic People Of The Universe. Vedle beznadějně
vyprodaného vzpomínkového koncertu v pražské Akropoli, kde se
sešla většina jeho muzikantských souputníků, ožily opět
Hlavsovy písně i na zvukových nosičích – lounské vydavatelství
Guerilla Records nabídlo dvojalbum živých archivních nahrávek
Kniha noci nástupnické formace Plastiků – Půlnoci.
Když
se v časech perestrojky naskytla příležitost obnovit, či spíše
zoficiálnět existenci kapely, která deset let předtím stála u
soudu za „protistátní činnost“, byl v tom jeden drobný háček –
změna názvu. Část skupiny tuto úlitbu režimu odmítla, část
akceptovala. Tak skončili Plastic People (v roce 1997 ovšem
resuscitovaní Václavem Havlem) a vznikla Půlnoc, v níž
baskytaristu a bezmála výhradního autora Hlavsu, klávesistu
Josefa Janíčka a kytaristu Jiřího Kabeše obklopila mladší
generace – bubeník Petr Kumandžas, kytarista Karel Jančák
(později Jiří Křivka), cellista Tomáš Schilla a zpěvačka
Michaela Němcová. V této sestavě absolvovali desítky domácích
koncertů, ale také dvě americká turné (na to první riskantně
vycestovali ještě za minulého režimu) a pro věhlasný label
Arista natočili v New Yorku i své druhé album City Of
Hysteria; v roce 1990 navíc na Warholově pařížské výstavě
stanuli na jednom pódiu s mocnými inspirátory z Velvet
Underground.
Dvojalbum Kniha noci éru Půlnoci připomíná záznamy
koncertů, které kapela odehrála v žižkovském klubu Na
Chmelnici v červnu 1988 a v únoru následujícího roku. Zatímco
řadová alba Půlnoci trpěla uhlazeným, případně odbytým zvukem,
více než dvacet let staré koncertní snímky jsou pečlivě
ošetřené, přitom však zachycují skupinu v její
skutečné,
syrové podobě. Temně romantickým skladbám dominuje Michaela
Němcová, jejíž charizmatický výraz byl pro kapelu stejně
příznačný jako hypnotické rytmy či znepokojivé texty Martina
Palouše či „femme fatale“ undergroundové scény Jiřiny
Zemanové. A nechybějí ani rarity: v bonusové verzi Hlavsových
a Bondyho Magických nocí se k Půlnoci připojují básníci Nanao
Sasaki a Allen Ginsberg – hosté jednoho z již porevolučních
vystoupení formace, která tu sice byla jen pět let, ale
dosáhla na víc, nežli jiné domácí soubory za několik dekád.
Milan Šefl |