Číslo 15 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikologem.
Alešem Březinou.


 

 

 

 

 

 


 

Co se mělo tyčit nad Prahou?

V týdnu od 11. dubna spatříme dva pozoruhodné dokumenty, které přitom neskrývají své stranění, ba manipulativnost. V americkém snímku Sicko (ČT jej vysílí v neděli 17. dubna) se režisér Michael Moore zabývá stavem veřejného amerického zdravotnictví a dospívá ke zjištění, že pro běžného pacienta je lékařská péče dostupnější i na tolik odsuzované Kubě než v USA. U českého dokumentu Oko nad Prahou (čtvrtek 14. dubna, 20.05) shledávám nejspornějším bodem tu skutečnost, že (spolu)producentkou celého projektu o architektu Janu Kaplickém je jeho manželka Eliška.

Oko nad Prahou rekapituluje osudy architekta Jana Kaplického i jeho provokujícího návrhuRežisérka Olga Špátová tak měla vlastně dopředu vymezený úhel pohledu, kdy je jasná jak glorifikace protagonisty jako umělce i jako člověka, v popředí se ocitá projekt knihovny, který znenadání vyvolal nelibost vládnoucích politických špiček v čele s prezidentem Klausem. Jako účelová schválnost pak vyznívá přízeň opoziční sociální demokracie, nemluvě o devótním Havlovi. Oko nad Prahou, poté co v základních obrysech přiblíží Kaplického osudy (vzpomíná třeba jeho spolužák Pavel Bobek), jen rekapituluje osudy jeho provokujícího návrhu, označeného za chobotnici, který příznivci velebí jako skvost, zatímco odpůrci jej označují za omyl či dokonce ohavnost.

V dokumentu promlouvají Kaplického angličtí spolupracovníci (a vesměs jej přirozeně chválí), svá stanoviska se snaží obhájit jeho odpůrci (Pavel Bém, Milan Knížák), kteří však jsou více či méně ironizováni sestřihem, úhlem záběru (z podhledu) nebo dokonce přesouváním animované chobotničky v záběru. Pokud chyběl potřebný obrazový materiál, nahradily jej úryvky z televizních zpráv.

Do jednosměrného, k bezproblémovému holdu vedeného vyprávění proniká nejen zřetelná ornamentalizace, daná občasným zdůrazněním detailu očí u většiny promlouvajících, ale také mysteriózní osudovost v souvislosti se skutečností, že Kaplický umírá téhož dne, co se narodila dcera. Oko nad Prahou se tak vlastně zpronevěřuje dokumentaristickému poslání. Je ale nesporné, že dílo je to fascinující, vášnivé, uchopené až s překvapivou obrazotvorností. Přímo ukázkově se v něm sváří dilema s dokumentem odjakživa spojené: mají si tvůrci uchovat nestrannost a nezaujatost pohledu nebo se naopak ztotožnit s jedním z možných výkladů či stanovisek, přirozeně se zpochybněním nebo přímo odmítnutím všech ostatních. Už proto si film zaslouží naši pozornost – vybízí ke spoluzamyšlení.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Básník ticha Pavel Z.
  Nalaďte si  
 
  Skvělý hlas mizerné doby

  Pořiďte si  
 
  Afrika v Pelléově vile
  Téma