|
Skvělý
hlas mizerné doby
Přesně před třiceti lety ukončil furiantský skok z
bratislavského Starého mosta do Dunaje život Jiřího
Schelingera a česká hudební scéna přišla o jeden z
nejvýraznějších hlasů sedmdesátých let. Jistě i díky
protřelosti svého manažera Františka Ringo Čecha byl
Schelinger snad jediným normalizačními médii akceptovaným
rockerem, a tak vznikla pověst o průkopníkovi „tvrdé muziky“ v
Československu, která ovšem na dotyčného tak trochu zbyla.
Přesto je z řady dochovaných nahrávek patrné, že ve
svobodnějších poměrech mohl být ze syna kytaristy u R. A.
Dvorského skutečně excelentní muzikant – vedle jedinečného
„černého“ chrapláku měl i slušné autorské nadání a v
nejlepších časech (kolem nedokončeného elpíčka Zemětřesení)
také kapelu, v níž hrála domácí první liga.
S dvojím výročím Jiřího Schelingera (6. března by se dožil
šedesátky) se na trhu objevily tituly, které ho přibližují z
profesní i lidské stránky. Třídiskový komplet CD s názvem
51:71:81 zahrnujícím zpěvákova životní data a rok jeho zde
prvně zveřejněné rané nahrávky z baru ve východoněmeckém
Rostocku vyjevuje svým důmyslným členěním to, co Schelingerovo
skalní publikum nerado slyší: daní za relativní přízeň
socialistické televize bylo totiž v jeho případě značné
množství natočených hudebních odpadků. Bubblegum s
přihlouplými Čechovými texty jistě nemohl zpěváka uspokojovat,
o to smutnější je, že na ambicióznější repertoár mu osud
nedopřál dost času. Minimálně z druhého disku supraphonské
kolekce obsahujícího výhradně Schelingerovy skladby je přitom
patrné, že by autorsky moc dobře věděl kudy kam.
O
tom, co těšilo i tížilo nedostudovaného instalatéra z
Českomoravské vrchoviny vypovídá ještě důkladněji jeho druhá
manželka Jitka Poledňáková Schelingerová ve vzpomínkové próze
Jirka Schelinger a všichni mí krásní kluci s dlouhými vlasy
(vydala Monika Vadasová-Elšíková). Líčí ho jako na první
pohled charizmatického bonvivána, za jehož chlapáckou
suverenitou se skrývá romantická povaha, ale i nesebevědomí a
náchylnost k tomu být manipulován, ať už ze strany
autoritativní první ženy, nebo šíbrů showbyznysu. Knížka
absolventky FAMU a filmové produkční (pracovala i na magickém
Juráčkově Případu pro začínajícího kata) kolísá mezi portrétem
nejednoduché Schelingerovy osobnosti a kronikou jednoho
tragicky ukončeného vztahu, ale dá se číst také jako memoáry
nekonformní ženy, jež si s průměrem nikdy nezadala.
Milan Šefl |