Číslo 15 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikologem.
Alešem Březinou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





 

Generační výklad významných témat

Vedle úspěšného Buranteatru náleží k relativně novým a ambiciózním profesionálním souborům Brna Divadlo Feste. Houževnatý spiritus agens, mladý absolvent JAMU Jiří Honzírek, režíroval rovněž v jiných městech a ansámblech, a to zpravidla myšlenkově závažné předlohy existenciálního rozměru (Medeia, Hra o lásce a smrti).

Poslední iscenace Divadla Feste Pásla koně na balkóně z neobvyklého úhlu nahlíží rasovou a xenofobní oblastJeho domovská parta pět roků kočovala po rozličných sálech, od „Provázku“ nebo Polárky přes galerii, klub či literární kavárnu po fakultní atrium. Teprve nyní získala – spolu s dalšími studiovými skupinami – snad už trvalejší působiště v nově vzniklém multikulturním centru Stadion uprostřed moravské metropole.
Nepočetný, k experimentům tíhnoucí kolektiv, známý též z hostování v Praze i z některých festivalů, od svých počátků nastartoval dráhu autorského, společensky exponovaného úsilí, chápajícího (bezmála po schillerovsku) divadlo jakožto morální instituci, coby etické zrcadlo současné doby a jejího otevřeně občanského charakteru. Necelou desítku původních českých premiér spojuje cílevědomá dramaturgická orientace na fenomén obecně lidské (potažmo národní) identity, tedy na zkoumání totožnosti člověka v konkrétním civilizačním životním prostoru.
Zájem o aktuální politickou tematiku bere soubor velmi zodpovědně: v přípravě dokumentárně pojímaných scénářů vychází z podrobných rešerší zvoleného historického, současného a dokonce i futuristického námětu, nejednou v součinnosti s vysokoškolskými studenty nebo dalšími odborníky. K vlastnímu jevištnímu ztvárnění jednotlivých látek přistupuje pokaždé bez svazování tradicemi či konvencemi takříkajíc od nuly: jeho komorní inscenace oscilují na činoherně-pohybovém pomezí a výsledný, zčásti třebas improvizovaný tvar se občas blíží performanci až happeningu, počítajícímu i s přímým vtažením obecenstva do akce.

I když ne každý z nápaditých, obvykle dosti sofistikovaných titulů Divadla Feste vyšel v Honzírkově pojetí se stejně naléhavou diváckou působivostí, nelze jim upřít myšlenkovou průbojnost a poctivou snahu vyslovit se k aktuální problematice nekonjunkturálně, ba naopak dotýkat se jí úmyslně „proti srsti“.
Zkusme tedy alespoň výběrově rekapitulovat. Úvodní projekt Náš islám se pokusil o co možná objektivní náhled na tuto sféru, a to srovnáním reálného života muslimů s jeho mediální prezentací. Režisérovo germanofilní zaměření se promítlo do dvojjazyčné genderové konfrontace Heinera Müllera Popis obrazu. Několik následujících počinů pak originálně reflektovalo naše dějiny 20. století. Nacionální rozpory i problematický poválečný odsun Němců sugestivně demonstrovalo na osudech národnostně smíšené rodiny drama Be Free!

Jaký je reálný život muslimů? A jaká jeho mediální prezentace? Jan Grundman, Tereza Richtrová a Eva Kodešová v projektu Náš islámPříčinami, průběhem i zákulisím „sametového“ podzimu zabýval se při zapojení publika v poloze karnevalizovaného politického dokumentu „trenažér jedné revoluce“ Osmdesátdevět, zatímco pořad Havel píše Husákovi ozvláštnil tuto pronikavou úvahu snově pohybovými sekvencemi. Škodlivost prostředí herních automatů a vůbec patologického gamblerství vzal si na mušku večer s názvem Haz.Art. Kontroverzní postavu protektorátního prezidenta poněkud překombinovaně zkoumala z více pohledů předloha Dr. Emil Hácha. Osobnost nacisty popravené brněnské řeholnice Marie Restituty představil soubor dokonce v jednom ze zdejších kostelů.
Poslední premiéra Divadla Feste Pásla koně na balkóně z neobvyklého úhlu nahlíží rasovou a xenofobní oblast. Trojice kuriózních robotických figur, oslovujících se jen čísly, roku 2238 při archeologickém výzkumu objeví dávno už neexistující romskou populaci a snaží se rekonstruovat její kulturu. Zejména mladé obecenstvo tak opět poznává tabuová nebo všelijak zkreslovaná témata v nedidakticky atraktivním jevištním ztvárnění.

Vít Závodský, teatrolog

Foto Jakub Jíra



  Básník ticha Pavel Z.
  Nalaďte si  
 
  Skvělý hlas mizerné doby

  Pořiďte si  
 
  Afrika v Pelléově vile
  Téma