Číslo 15 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikologem.
Alešem Březinou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Miloš Čermák, publicista

Když se novináři mýlí

 V posledním čísle amerického časopisu Wired jsem našel zajímavou statistiku. Redakce v ní spočítala, jaké množství poznámek uchovává k jednotlivým článkům. Na prvním místě byl aktuální článek z dubnového čísla o antraxové hrozbě. Poznámky k němu tvoří složku vysokou 45 centimetrů a vážící 19,7 kilogramů. Protože to byl článek velmi dlouhý, vychází v průměru 600 otištěných slov z dotyčného článku na jeden kilogram poznámek.

To si žádá bližší vysvětlení. Američtí reportéři mnohem víc než jejich kolegové ve světě stále pracují s klasickým novinářským blokem a tužkou. Při rozhovorech si dělají poznámky, do bloku zapisují všechny zjištěné informace i jejich zdroje. Když reportáž nebo článek dokončí, dávají tyto poznámky k dispozici takzvaným fact-checkerům, neboli lidem, kteří slovo po slově texty před zveřejněním pročítají a fakta ověřují. Do poznámek reportéra může kdykoliv nahlédnout jeho nadřízený, v citlivých kauzách má toto privilegium pouze šéfredaktor. Redakce tak chrání své lidi, protože v případě, že se soud rozhodne vymáhat prozrazení zdroje, je lepší, aby ho znalo co nejméně lidí. Kdo odmítne, může – a v minulosti se to vícekrát stalo – skončit až ve vězení.

Po publikování článku reportér všechny poznámky odevzdá a archivují se v redakci. Společně s dalšími dokumenty, kopiemi například protokolů či přepisy zvukových nahrávek. Umístí se do složek, které časopis Wired „proměřil“ a „zvážil“. Podle instrukcí právníků se pak skladují sedm let. Teprve potom můžou jít do sběru.

Líbí se mi to ze dvou důvodů. Sice mě fascinují moderní technologie, ale v hloubi duše jsem staromilec, a tudíž je mi sympatická ta důležitá role, kterou má v americké žurnalistice – v éře blogů, videí na YouTube či zpráv na twitteru – papír popsaný reportérovou rukou. To je první důvod. A tím druhým důvodem je důslednost, s jakou se média dbající na svou pověst chovají k faktům.

Jistěže shromažďování a archivování poznámek automaticky neznamená, že se vyloučí ledabylá či nekvalitní novinářská práce. Americká média za sebou ostatně mají dvě velké kauzy, kdy byli v renomovaných médiích odhaleni novináři, kteří si informace i zdroje vymýšleli. Byli to Jayson Blair v deníku new York Times a Stephen Glass v týdeníku The New Republic. Byly to tak velké kauzy, že o nich vyšly knihy i vzmikly filmy. V tom o Stephenu Glassovi (Shattered Glass) je dokonce scéna, kdy reportér zpětně dopisoval své poznámkové bloky, aby přesvědčil šéfredaktora, že si reportáž nevymyslel. Ale to jsou výjimky, a už jen to, že kauzy byly odhaleny a zveřejněny, ukazuje, jak se obecně bere novinářská odpovědnost vážně.

Ano, novináři dělají chyby. Šéfredaktor New York Times Bill Keller ve svém sloupku v nedělním magazínu z 27. března napsal: „Noviny jsou psány a redigovány lidmi. Děláme chyby. V historii našeho řemesla najdeme epizody přílišné důvěřivosti, neschopnosti vidět pravdu i naprostou ignoranci ze strany významných zpravodajských institucí. Timesy například nebyly schopny vidět holocaust, když probíhal. Ale když uděláme chybu, snažíme se sami sebe opravit tak rychle a jasně, jak je to jen možné.“

Přiznat svou chybu není nikdy lehké ani příjemné, a zvlášť pro média, která ukazují na chyby druhých a žádají, aby z nich byly vyvozeny důsledky. Bill Keller zmiňuje některé významnější kauzy, ve kterých musel sám jako šéfredaktor uznat chybu vlastních novin. Tou nejvýznamnější podle něj asi bylo to, že zpravodajství před válkou v Iráku mělo být důslednější a že vztah k informacím o zbraních hromadného ničení měl být skeptičtější.

Jsou samozřejmě i opravy, které se novinám dělají lehčeji, byť často rovněž budí veselí čtenářů i konkurence. Viz jedna nedávná oprava, kterou deník skutečně otiskl: „Článek o Ivaně Trumpové a jejích nakupovacích zvyklostech v magazínu z minulého týdne neuvedl správně počet podprsenek, které si kupuje. Jsou to dva tucty černých, dva tucty béžových a dva tucty bílých, nikoliv dva tisíce od každé z nich.“

Deník pyšnící se postavením „nejdůležitějších novin světa“ se může splést i v tak odlišných informacích, jako je atomová bomba vyrobená Saddámem Husajnem a spodní prádlo bývalé modelky československého původu. Ale v obou případech trvá na tom, že tak neučinil se zlým úmyslem a že svou chybu opravil v ten samý moment, kdy zjistil, že se mýlí. Zní to tak jednoduše. Tak proč je to pro tolik jiných médií i konkrétních novinářů tak těžké?



  Básník ticha Pavel Z.
  Nalaďte si  
 
  Skvělý hlas mizerné doby

  Pořiďte si  
 
  Afrika v Pelléově vile
  Téma