Životní pohoda se hledá složitě

Filmů takzvaně nezávislých, svým pojetím minimalistických, které pojednávají o skupince kamarádů již odrostlých mládí, vznikla ve světové kinematografii řada. Hrdinové, jakkoli zpravidla hmotně zajištění, se uzavírali do sebe, nebyli schopni navazovat hlubší vztahy či se jich vysloveně báli, pohybovali se v bludných kruzích svých povah, neschopni podat či přijmout pomocnou ruku. Ani českým tvůrcům nezůstali utajeni, připomeňme aspoň Ondříčkovy Samotáře a Zelenkovy Knoflíkáře.
Stejnou cestou se vydala i debutující režisérka Jitka Rudolfová v tragikomedii Zoufalci (19. června ve 20 hodin uvádí ČT1). Osm postav ve věku kolem třiceti let, sice různorodých, ale přesto spojených zoufalectvím, které z provinčního města přišly nalézt štěstí v Praze, žije v neuspokojivých partnerských vztazích. Práce je netěší, ale přesto si změnu spíše jen přejí, než že by ji vědomě uskutečňovaly. Jednotlivé postavy jsou mistrně napsány, ustavičné vnitřní monology věrohodně přibližují jejich rozpoložení.

Také herecké ztvárnění, souznějící s celkovým vypravěčským pojetím, přispívá k plné uvěřitelnosti každé z postav, jejichž motivacím i chování bez výhrad věříme, zvláště pak naštvanému či naopak plačtivému naladění hlasu i jakoby mimoděčným grimasám a gestům, které signalizují bezmocně vztekavé rozpaky nad chováním jak svým, tak případně někoho jiného.

Práce je netěší, ale změnu si spíše přejí, než že by ji vědomě uskutečňovali. Zoufalci režisérky Jitky Rudolfové

Trpné a trapné postavičky, které s sebou nechávají smýkat, jsou vylíčeny jako převážně osamocené, zbavené rodinného zázemí, od něhož se snad vědomě odřízly – vlastně jen u jednoho z homosexuálů vystupuje do popředí i jeho maminka, zděšená synovým přiznáním, které na maloměstě hrozí celou rodinu zostudit. Z chumlu vesměs zajímavých herců upozorněme na podmanivou Simonu Babčákovou představující ženu psychicky deptanou – spíše nevědomky než záměrně – svým manželem. Skvělý je rovněž Jaroslav Plesl, který manželovy tyranské dispozice ztvárňuje zcela nezvykle v nenápadných schválnostech, ve vnucovaném opečovávání, v popudlivě vztahovačném chování.

Výpověď o zmatečné generaci současných třicátníků je životaschopná, mimoděk naznačuje, že hrdinové ztratili pevnější orientační bod možná i proto, že se nemají vůči čemu vymezovat a co prosazovat, svíráni bezradností a pocitem promarněného života. Přestože ve vzájemném provázání přestávají postavy fungovat s očekávanou naléhavostí, na výpovědní hodnotě filmu se tím nic nemění.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Zoufalci v České televizi
  Dívejte se
 
  Respect s šamany...

  Navštivte  
 
  Femme fatale v osidlech tvorby
  Nalaďte si