Radek „Gipsy“ Banga,
zpěvák, producent, raper

Kdy jste se naposledy setkal s rasovými předsudky?

To hezky začínáme… Dobrá. Nedávno, v jednom obchodě. Nějaký starší pán mě tam poslal do háje a dodal něco o cikánech... Neurazilo mě, že mi vynadal do cikánů, urazila mě jeho závěrečná věta: Já narozdíl od tebe celej život makal… Kdyby ten člověk věděl, jak tvrdě jsem dělal na posledním albu, kolik vydělaných peněz ročně odevzdám státu a že on sám je do jisté míry závislý na mé práci...

A jak to v tom obchodě dopadlo? Ohradil jste se?

Lidi toho chlapa naštěstí seřvali za mě. Já ho vlastně chápu, kdoví, jaký má důchod. Moje mamka celý život dřela a její penze – to je plivnutí do tváře. Vláda vede tuhle zemi tam, kde bysme se nikdy neměli ocitnout. Asi jsem blázen, ale myslím, že politiky si platíme od toho, aby se starali o své občany a aby třeba nemocnice nevypadaly jako lazarety z první světové války. Sám sebe vnímám hlavně jako daňového poplatníka, ale stále častěji si říkám, jestli má vůbec smysl daně platit, když tenhle stát nefunguje. Nedivil bych se, kdyby začali šikovní lidi odcházet z Česka do zahraničí. Anebo kdyby se tu dělalo jak na Ukrajině jenom načerno.

Zmínil jste se o právě vydaném třetím albu skupiny Gipsy.cz nazvaném Desperado. V čem je jiné, než ty předchozí?

Zejména v tom, že jsem poprvé v životě řekl ne všem producentům a manažerům a rozhodl se, že tentokrát bude všechno pod mojí taktovkou. Postaral jsem se o veškerou produkci desky, od zvuku po obal, hlídal jsem každý detail, každý doprovodný vokál. Práce bylo víc než dost, deska vznikala tři roky a posledních pár měsíců jsem se nezastavil. Album má podle mě jasný rukopis, je nejucelenější ze všech, které jsme s Gipsy.cz vydali. Je odrazem tříletého vývoje kapely, po hudební i mezilidské stránce.

Desperado vznikalo nejen ve vaší produkci, ale také ve vašem nahrávacím studio Bangatone. Nescházela vám při takovém typu přípravy alba oponentura, poradní hlas?

Já ten hlas zatím vždycky vyhledával, ale teď jsem si řekl, že musím konečně věřit sám sobě. Jasně, mohl bych mít producenta, který by určité věci pohlídal, ale dospěl jsem k názoru, že specifickému stylu Gipsy.cz nemůže pomoci producent odjinud. Na předchozím albu se dost podepsalo právě příliš poradních hlasů a nakonec tam nezbylo nic ze samotné kapely – jen slušné řemeslo, ale nula procent emocí. A já šel vždycky po emoci, ta je tím, co v hudbě skutečně funguje.

Připadá mi, že novým albem už Gipsy.cz překročili českou hiphopovou scénu směrem k popu pro širší vrstvy posluchačů. Byl to záměr?

Ale my jsme takoví byli vždycky, nálepku hiphop nám dali kritici. To, že v písních využíváte rap, ještě neznamená, že děláte hiphop. Gipsy.cz hrají jedinečný pop s prvky world music, rapu, breakbeatu, funku. Ale poslouchat nás může i hiphoper!

Mluvil jste o tom, že v průběhu přípravy desky se proměnily vztahy uvnitř kapely. Jakým směrem?

My už jsme jako Chinaski... Spolupracujeme, i když naše hudební názory jsou diametrálně odlišné. Tvůrčím prvkem a motorem kapely ale zůstávám já. Jestli bude karoserie toho auťáku trochu jiná, není podstatné, důležitý je motor a ten šlape.

Na podporu nového alba odehrajete spoustu koncertů, včetně festivalových, ale vy jste se před časem z jednoho koncertního turné vrátili – vystupovali jste v Austrálii. S jakým úspěchem?

Austrálie byla super, kapelu hodně oživila. Byli jsme hosty mezinárodního festivalu Karavan 2011 a odehráli v Sydney, Melbourne, Brisbane a dalších městech dohromady devět koncertů, pět z nich bylo úplně narvaných. Doufám, že jsme v Austrálii nebyli naposled, je to nádherná země, ve které bych klidně strávil zbytek života.

S Gipsy.cz jste se zúčastnili i legendárního festivalu v anglickém Glastonbury, jako vůbec první česká kapela. Jaké to bylo – nahlédnout do první světové rockové ligy?

Člověk se cítil poctěn, ale byl to dost složitý koncert. Při našem vystoupení hrál na hlavním festivalovém pódiu Fatboy Slim, což je těžká konkurence…Byli jsme tam ne za béčka, ale za nějaká ikska. Jsme sice první Češi, kteří v Glastonbury vystoupili, tu nálepku si můžeme přilepit, ale to je asi tak všechno. Prosadit se v zahraničí, zvláště na britské scéně, je dlouhodobá práce. Jeden koncert nestačí.

Hráli jste už ve dvacítce zemí celého světa, od Portugalska po Jižní Koreu a Austrálii. Tím se nepochlubí asi žádná česká kapela. Myslíte, že v tom sehrála nějakou roli vaše účast v mezinárodní hudební soutěži Eurovision Song Contest?

Náš úspěch venku má jiné příčiny. Jsme multižánroví, což je ve světě běžné, ale tady ne, a jsme snadno přenosní – nemáme bubeníka a kdovíjaký aparát, to je pro spoustu zahraničních promotérů výhodné. Účast v Eurovizi nám spíš uškodila, s odstupem musím říct, že to byl hodně špatný krok. Bohužel jsem to zjistil pozdě, ve chvíli, kdy už z toho nešlo vycouvat. Na druhou stranu jsem si uvědomil mantinely, za které už nechci jít. Nemám problém být na pódiu s Luckou Vondráčkovou, ale musím v tom vidět smysl. A když ho neuvidím, tak toho zaprodaného blbečka v televizní estrádě hrát nebudu.

V médiích platíte za nejznámějšího českého Roma – znamená to pro vás něco? Cítíte to jako závazek – třeba vůči jiným příslušníkům svého etnika, které většina prostě jen nevidí?

Beru to jako velkou zodpovědnost. Jeden čas jsem ji chápal tak, že bych měl Romům pomáhat, angažovat se v romské otázce, a tak jsem se stal v roce 2007 velvyslancem Evropského roku rovných příležitostí. Romským tématem jsem se ale hodně unavil a nakonec pochopil strašně důležitou věc, že totiž nejúčinnější pomocí je pozitivní příklad. Být co nejlepší člověk, chovat se absolutně slušně, psát dobré písničky, dělat svou práci na sto procent – to zmůže mnohem víc, než politici a neziskovky dohromady. Robit, robit, robit... Žádné politické žvásty.

Milan Šefl

Foto Veronika Konopíková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 7. června.



  Zoufalci v České televizi
  Dívejte se
 
  Respect s šamany...

  Navštivte  
 
  Femme fatale v osidlech tvorby
  Nalaďte si