Ivan Němec, publicista

Některá traumata jsou nevyléčitelná

Při poslechu určitých rozhlasových her si občas kladu otázku, kolik asi posluchačů, zvědavě usedajících k přijímači, vyhledalo předem nějakou informaci o dramatu, který se rozhodli sledovat. Napadá mě to zvláště tehdy, začne-li se odvíjet například taková rozhlasová inscenace, jako bylo drama německé autorky Marianne Zücklerové Krokodýlí nebe, která vznikla v roce 2006 plzeňském rozhlasovém studiu Českého rozhlasu. Reprízu vysílala v rámci Roku německého jazyka 19. května stanice Vltava.
Příběh dívky, který se ve hře odvíjí pomocí retrospektivních postupů v několika časových a dějových rovinách, vystavěla totiž autorka v tak komplikované kompoziční struktuře, že se v něm člověk ještě značnou chvíli po začátku orientuje jen obtížně. Rozhlasový program otištěný v Týdeníku Rozhlas, jenž bůhví proč neuvádí ani jméno režiséra, ani překladatele, poskytne pouze tajemnou informaci, že je to „hra o cestě za pachatelem dávného zločinu“. Na internetových stránkách rozhlasu si však navíc můžeme přečíst, že hrdinkou hry „je dívka Cindy, která byla ve dvanácti letech unesena a znásilněna.“ Po pěti letech se rozhodne, že se rozjede za propuštěným násilníkem, aby se konfrontovala s člověkem, který způsobil její trauma. Sledujeme cestu hrdinky, jež prochází rovněž jejím vnitřním světem, i pouť rodičů a současného partnera Matyáše, kteří ji na této cestě marně hledají. Překoná-li posluchač svou počáteční dezorientaci a vydrží-li u rádia, pak asi po první třetině čtyřicetiminutové hry začne skutečně vnímat něco z příběhu, který mu předchozí anotace naznačila.
Název hry je odvozen z krátkých lyrických vizí hrdinky, které jako útržky monologů vstupují do nepřerušovaného sledu nastříhaných „minimalistických“ hovorů. V nich se střídají popudlivé promluvy hledajících rodičů, náladově proměnlivé dialogy Cindy a jejího partnera, skákající z přítomnosti do minulosti, její vzpomínky na hrůzný zážitek a následující soud, u něhož znovu musela popisovat nechutné akční detaily, nebo scény z nemocnice, v níž se ocitla po pokusu o sebevraždu. To vše probíhá ve značném tempu a takřka za neustálé přítomnosti zvukového podkresu, dominujícího často nad slovem, jímž se režisér Miroslav Buriánek snaží vyznačovat změnu prostředí i času. Z tohoto nezastavujícího se sledu zdánlivě nesouvisejících „dějových střepů“ začne časem vznikat mozaikovitý obraz. Ten sice místo hlouběji prokreslených scén, jež bychom u psychologického příběhu čekali, vytváří svou překotností častěji jen příslušnou atmosféru, ale nelze mu upřít i místa přitažlivá. Na nich mají zásluhu především výkony herců. Z nich nejpoutavější je postava Cindy, u níž Klára Kovaříková dokázala postihnout řadu příkrých a působivých citových proměn, mezi nimiž se psychika její Cindy potácí.
Přesto hra Krokodýlí nebe vyvolává otázku, zda složitá kompozice, jež má zřejmě odrážet složitost hrdinčina (ne)vyrovnání se s krutým traumatem minulosti, není jen pouhým formálním ozvláštněním, které rozhlasová inscenace svým režijním pojetím ještě zdůraznila.



  Zoufalci v České televizi
  Dívejte se
 
  Respect s šamany...

  Navštivte  
 
  Femme fatale v osidlech tvorby
  Nalaďte si