Číslo 25 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s ekonomem.
Tomášem Sedláčkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Francie dala světu naivistické umělce

Francouzský režisér Martin Provost vytáhl ze zapomnění naivistickou malířku přezdívanou Séraphine ze Senlis (1864–1942), prostou ženu s nevyrovnanou psychikou, jež se živila posluhováním – a svůj film nazval jednoduše podle ní, Séraphine (v neděli 26. června ve 21.30 uvádí ČT2).

Představitelka titulní postavy Yolande Moreauová mistrně postihla nepříliš vzhlednou, stárnoucí umělkyni, svéráznou, ba výlučnou osobnost, k níž není jednoduché se přiblížit

Titulní postavu s robustním procítěním ztvárnila Yolande Moreauová, mistrně postihla nepříliš vzhlednou, stárnoucí umělkyni, svéráznou, ba výlučnou osobnost, k níž není jednoduché se přiblížit. Její talent objevil německý galerista Wilhelm Uhde (Ulrich Tukur mu vtiskl jistou odměřenost, ale také fascinaci vším nezvyklým), když s překvapením zjistil, že reptavá uklízečka, která obstarává i jeho pokoj, se ve volných chvílích věnuje malování.
Film ukazuje, nakolik ji uchvátila potřeba tvorby – byla ochotna snášet hmotný nedostatek, jen aby si mohla pořídit malířské potřeby. Její vizionářské, s kaligrafickou pečlivostí vyvedené obrazy, na nichž převažují rostlinné motivy, byly dlouho podceňovány. Nejen „smetánka“ opovrhovala na nejnižším společenském stupni setrvávající umělkyní, přesvědčené, že vzácný dar jí svěřili samotní andělé.
Režisér se rozhodl příběh rozlomit do dvou částí: první se odehrává před první světovou válkou (Uhde během ní přijde o své sbírky, deponované ve Francii), druhá pak od sklonku dvacátých let, kdy zvídavý Uhde zjišťuje, že Séraphine nejen ještě žije, ale hlavně pořád maluje. Hmotně ji zajistí, aby vzápětí zjistil, že žena neschopná docenit hodnotu peněz je nejen překotně utrácí, ale hlavně propadá obskurním náboženským bludům, dokonce si pořizuje přepychové svatební odění, hodlá zakoupit rozlehlý dům...
Snímek líčí s pochopením osudy výjimečné ženy, ve své době nechápané, ba považované za bláznivou. Vidíme ji nejen při sběru bylinek, ale třeba také při kradmém slévání tajícího vosku ze svící hořících v místním kostele nebo při pokoutném nabírání krve u řezníka. Však se také Uhde podivuje zvláštním červeným odstínům, jejichž tajemství si Séraphine i po přímém dotazu nechává s potměšilým úsměvem pro sebe. Zatímco Moreauová předkládá svého druhu monolitní portrét, jakkoli občas míří k jisté poetizaci, větší důraz i zájem směřuje k postavě Uhda. Právě skrze něho, skrze jeho přítomnost a hledačství Séraphine nazíráme, ačkoli ne nutně jeho očima. Toto pátravé pojetí se prosazuje zejména v okamžiku, kdy sběratel počne jakoby mimochodem zjišťovat, jak se odvíjely Séraphininy další osudy. Tehdy nejvíce oceníme výrazovou střídmost a uměřenost, uplatňované po celé vyprávění.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Eskymo jako western
  Navštivte
 
  Básník jako Job i Orfeus

  Nalaďte si  
 
  2010 – objevení Naardenu
  Téma