Číslo 25 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s ekonomem.
Tomášem Sedláčkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Josef Cincibus s mikrofonem – už od pohledu charismatická osobnost2010 – objevení Naardenu

„Já už nevím, kam se podívat,“ rozhodil zoufale rukama archivář Miloslav Turek a popatnácté probral sloupec zvukových fólií, které jsme už předtím důkladně prohlédli z jedné i druhé strany. Vytoužená nahrávka, kterou jsme před časem slyšeli na vlastní uši, není k nalezení. „Zkusíme ještě malý depozitář, ale to už je poslední naděje...“ shodujeme se. „Zítra?“ „Ne, ještě dnes, asi bych kvůli tomu neusnul,“ kroutí hlavou objevitel už nejednoho archivního pokladu. Jaké bude naše překvapení, až sjedeme do třetího suterénu a začneme hledat tam. Na původní objekt pátrání vzápětí zapomeneme. Najdeme totiž něco, co prý vůbec nevzniklo. Alespoň to kdysi tvrdil sám protagonista.
Je duben 1968. Do jedné z redakčních kanceláří historické budovy rozhlasu na Vinohradské 12 jsou uváděni pamětníci dávných časů naší radiofonie. Připomíná se pětačtyřicáté výročí zahájení pravidelného vysílání v českých zemích a mezi hosty je také někdejší hlasatel a reportér Josef Cincibus. Do rozhlasu přichází se smíšenými pocity.

Jako na houpačce

Ve druhé polovině třicátých let tu zažil vrchol své kariéry znamenitého reportéra. Obstál během války jako český člověk, který, ač nezmizel z éteru, dokázal se nade vší pochybnost nezaplést s hnědou totalitou. Avšak pár let po válce, jednou po návratu z dovolené, zjistil, že už nesmí do zaměstnání. Rozhlas padesátých let mu byl zničehonic bez rozsudku uzavřen. Pak ale nové vedení zjistilo, že s nýmandy se rádio dělat nedá, a tak se po čase směl vrátit jako ten, kdo prověřeným kádrům ukáže cestu, kudy dosíci alespoň zdání dobré rozhlasové reportáže.
V době takzvaného pražského jara 1968 už ale byly leckteré křivdy pozapomenuty, nebo snad číhající demokratizace způsobila, že Josef Cincibus byl v rozhlase opět vítán jako ten, kdo bude vyprávět posluchačům o svých zážitcích s mikrofonem. Nahrávka byla pořízena neformálně, v kanceláři. Zvenčí je slyšet hučící Praha. Zatím hučí spokojeným jarem, a ne ještě reaktivními pohony okupačních letounů. Nad hlavami mluvčích každou minutu cvaknou centrálně řízené hodiny, které z rozhlasové budovy nerozvážně vyhnala teprve velká rekonstrukce započatá roku 2004. Josef Cincibus, kultivovaný, noblesní a slova přesně kladoucí jako v dobách svého profesního vrcholu, tu v kruhu kolegů pamětníků vypráví:
„Už od pětatřicátého roku jsme zvuk zaznamenávali na fólie, kromě toho jsme měli vosky. Pochopitelně ty fólie během doby velmi utrpí, poněvadž to je jen laková vrstva. Ale jednoho dne jsem seděl ve staré hlasatelně a na malý dvoreček, kam vedla naše okna, přivezli takové velké bedny. A inženýr Kleiner, později popravený nacisty, nám řekl, že je to nové zvukové zařízení – blattnerphon. Dnes je v technickém muzeu, ale od roku třicet sedm se na toto zařízení natáčelo. V sedmatřicátém roce se vysílala reportáž z Naardenu, to bylo otevření hrobu Jana Amose Komenského. Vysílalo se to přímým přenosem. To jistě není zaznamenáno, na to tehdy nikdo nepřišel.“

Interiér krypty, v níž se nacházejí Komenského ostatky. Jak asi vypadala za Cincibusových časů?Sedmdesát čtyři let prachu

Znám tohle vyprávění z doby, kdy jsem připravoval pro stanici Vltava Fonogramy právě o reportážích Josefa Cincibuse, a spolu s ním jsem zalitoval, že ta uvedená naardenská reportáž v našem archivu není. Co se dá dělat? Zkrátka na to tehdy nikdo nepřišel, jak řečeno. Tahle zdánlivě nepodstatná epizoda mi však vyvstala v mysli, když jsme onoho podzimního odpoledne v roce 2010 s archivářem Turkem v malém depozitáři hledali hlas Josefa Laufera. Vířili jsme prach, bříška prstů nám zčernala ohmatáváním zvukových fólií, z kulatých kartonových krabic se nám pod nohama vršila podestýlka úlomků černého laku oprýskaného z kotoučů a útržky pergamenového papíru, kterými bývají zvukové fólie proloženy, aby se na sebe nepřilepily. A tu najednou držím v ruce krabici se zbytkem někdejší pečeti a stírám prach z červeného nápisu Reportáž z Naardenu. Chvíli zírám a pak volám svého souputníka ztraceného kdesi v labyrintu dalších polic. „Páni, jestli je tohle to, co myslím, že by to být mohlo, pak máme poklad!“ povykuji v dobře klimatizovaném, dutě znějícím prostoru depozitu.
Oba okamžitě zapomínáme na to, co jsme přišli hledat, spěšně uklízíme soubory nahrávek, které jsme probírali, a fáráme opět nahoru na přepisové pracoviště, kde je gramofon schopný přehrát tento typ zvukového nosiče. Přenosku klademe ke středu disku (tím se zvukové fólie zpravidla liší od gramofonových desek) a slyšíme z hlubokého tónu rušivé modulace sotva vystupující hlas: „Československý rozhlas uvádí své posluchače do nizozemského městečka Naardenu, ve kterém nalezl poslední útulek veliký zjev naší národní i světové historie Jan Ámos Komenský...“ Po chvíli poznáváme typický témbr reportéra Cincibuse a díváme se jeden na druhého s pocitem ne nepodobným stavu, kdy vědec odhalil tajemství faraonů. Vždyť to přece nemá vůbec existovat. Vždyť to sám Cincibus říká na snímku z roku 1968! Vždyť prý na to nikdo nepřišel! A tady se otáčí na talíři gramofonu důkaz o tom, že naši rozhlasoví předchůdci měli přeci jen fištrónu dost. Na další úvahu, proč se vlastně o záznamu nevědělo a proč se našel (a ještě náhodou) až po sedmdesáti čtyřech letech, si uděláme čas jindy. Teď je třeba jednat.

Takhle vypadá nefalšovaný rozhlasový pokladKvěten 1937

Miloslav Turek se hned nazítří pouští do přepisu třiačtyřiceti stran zvukových fólií, ze kterých po několika dnech mravenčí práce sestaví v počítači devadesátiminutový kompletní snímek reportáže z otevírání kaple s hrobem Komenského v Naardenu 8. 5. 1937. Třiačtyřicetkrát zhruba dvě minuty. Třiačtyřicetkrát položit opatrně přenosku do drážek a doufat, že to jednak bude hrát a jednak to správně naváže na předchozí fragment snímku. Protože však desítky let zvukové fólie nikdo nepřehrával (a kdoví jestli vůbec někdy), nahrávka je skutečně kompletní. Hučí, syčí, praská, ale je. Část účinku zubu času a část specifických parametrů mechanického záznamu zvuku dokáže zahladit digitální filtrování a výsledkem je vysílatelný dokument, navíc dokument s příběhem. Od prvního okamžiku si lámu hlavu s tím, jak devadesátiminutový snímek vměstnat do půlhodinových Fonogramů. Věc se ale vyřeší sama, jakmile si po pár dnech mohu nahrávku kompletně přehrát.

Cincibus „live“

Reportér Cincibus program zahajuje v podivně dutém akustickém prostředí. Hovoří rychle (jak ostatně podotýká i dobový protokol o vysílání), pod jeho slovy se už ozývá chrámový sbor a slavnost otevření kaple s hrobem Jana Ámose Komenského začíná. Dlouhé minuty pak zní jen zpěv, dále proslovy v jazyce francouzském a vlámském. Opět hudba. Až za hodnou chvíli se znovu ozývá Cincibusova čeština. Protože vládl několika klíčovými evropskými jazyky, nabízí posluchačům stručný překlad jednotlivých proslovů, které jsou však plné oficialit a nezajímavých proklamací vztahů mezi Holandskem a Československem. Ty proklamace ale vlastně zase nejsou tak nezajímavé. Píše se rok 1937. V Německu už Hitler několik let spřádá zrůdné plány a Československo rádo slyší ujištění od evropských národů, že se o nás ví a že se s námi počítá. A tak reportér Josef Cincibus statečně zachraňuje situaci, která v Naardenu nastala během průvodu ke kapli s Komenského hrobem.
Dojem, který ve mně hlas inženýra Cincibuse vyvolal – totiž, že u mikrofonu jaksi není ve své kůži –, potvrzují paměti dochované v reportérově pozůstalosti. Paměti, ze kterých čerpáme s ing. Cincibusem synem. „Otec píše: Rozhlasový přenos začínal v Naardenském chrámu sv. Víta, odkud měl také vyjít průvod. Cílem byl kostelíček valonské církve. Leč pochod měl nečekané množství účastníků, a tak se stalo, že byla změněna trasa průvodu zcela mimo časový a také terénní harmonogram. Vše se začalo odvíjet živelně.“ To ovšem pro rozhlasového reportéra byla velmi svízelná situace. Jednak tu byl na všechno sám, technici seděli ve voze Holandské rozhlasové společnosti (odkud Cincibus také svůj komentář začínal, proto tedy jeho podivně dutý zvuk) a on měl před sebou mikrofon neschopný pohybu. Mikrofon na kabelu. Organizátorům slavnosti zkrátka v tu chvíli rozhlas nepřipadl jako nutná podmínka dodržení původního plánu průvodu. A tak se reportér Cincibus spolehl na svou paměť a v okamžicích, kdy se čekalo, až průvod dorazí na místo, alespoň posluchačům převyprávěl obsah některých projevů. Pak už mohl o poznání klidněji pokračovat v reportáži:
„Stojím zde v ulici u kostelíčku valonské církve, ulice je naplněna dětmi, je naplněna krajany, krajanskými spolky z celého Holandska, z oken domů na nás hledí radostné barvy praporů československých i holandských. (…) Druhý mikrofon je na kruchtě valonského kostelíčku a k tomuto mikrofonu musím teď přejít, abych vás seznámil s průběhem slavnosti uvnitř chrámu. Microphone number one, close down.“ Zaznívá pokyn pro zvukové techniky a po chvíli se Josef Cincibus skutečně ozývá z kruchty kostelíčku a líčí vzhled kaple s Komenského hrobem. Po devadesáti minutách je konec, ale čistý čas použitelný pro další práci s tímto materiálem je asi dvacet minut.

Naarden z ptačí perspektivy. Harmoničtěji působící prostředí si jako místo posledního odpočinku Komenský snad ani nemohl přát. Jako by symbolizovalo dokonalost jeho vlastního dílaUž nikdy víc

Budiž popravdě řečeno, že reportáž z Naardenu nepatří mezi nejreprezentativnější opusy Josefa Cincibuse. Ne snad proto, že je místy nejistý ve svém projevu. Spíše proto, že pro jeho reportáž, rozuměj líčení, tu zkrátka nebyl dostatek prostoru. Nebylo co reportovat a nebylo to ani možno, protože část dění sledoval reportér jen v rozhlasovém voze se sluchátky na uších, zatímco z kostela zněl sborový zpěv. Přesto ale jde o archivní nález, který nám v plném rozsahu ukazuje, jak vlastně rozhlasové vysílání ve druhé polovině třicátých let vypadalo. Jaké uznávalo priority, jakým způsobem se průběh slavnosti dostával k posluchačům v Československu. A také si člověk mnohem lépe než při poslechu nejrůznějších fragmentů jiných reportáží uvědomí, jak těžkou úlohu tehdy měl rozhlasový reportér, jehož slova byla v té době nejrychlejším zdrojem informace a celkového obrazu situace. Noviny vše přinesly až následující den, nemohly jinak. Není se pak co divit Cincibusovým slovům z roku 1968, kdy svou vzpomínku na působení u reportérského mikrofonu uzavírá: „Řeknu vám, to bych nechtěl dělat znovu. Já bych žádnou z těch reportáží nechtěl dělat znovu.“

Tomáš Černý, redaktor ČRo 2 – Praha

Foto Tomáš Černý



  Eskymo jako western
  Navštivte
 
  Básník jako Job i Orfeus

  Nalaďte si  
 
  2010 – objevení Naardenu
  Téma