Číslo 25 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s ekonomem.
Tomášem Sedláčkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

Tomáš Sedláček, ekonom

Název vaší knihy Ekonomie dobra a zla ve mně evokuje slovní spojení ekonomie spásy. Mají tyto dva termíny něco společného?

To je termín, se kterým jsem vůbec neoperoval, ačkoliv neustále přemýšlím o tom, jak jej zapojit. Ekonomie spásy vyjadřuje to, o čem já mluvím z jiného úhlu. Jako ekonom hovořím o termínech dobro a zlo a teologové naopak hovoří o ekonomii. Ekonomií spásy se však zabývám v knize, která mi vyjde v Oxfordu. Je to teologický termín, který hovoří o plánu neboli strategii spásy, chcete-li, účetnictví spásy člověka. Právě křesťanství přišlo s tím, že neexistuje účetnictví dobra a zla. Lidé mají často představu, že dobro a zlo se, matematicky řečeno, ve své absolutní hodnotě rovná, že dobro je vlastně zlo jen s negativním znamínkem. To je myšlenka, proti které křesťanství staví odpuštění bez skutků, dobro je na ontologicky vyšší úrovni než zlo. A toto Dobro nabízí vykoupení, což je primárně opět ekonomický termín, které si křesťanství půjčilo. Kdysi se vykupovali otroci a propouštěli se na svobodu. Pod hladinou ekonomie je prostě šíleně zajímavá filozofie i víra. Analytická ekonomie, kde se zdá, že umíme všechno spočítat, je jen špičkou ledovce. Pod touto špičkou je historická vrstva filozofie, etiky a společenské antropologie.

To bychom na první pohled v ekonomii opravdu nehledali.

Stejně tak jako ekonomie i filozofie se může stát sama o sobě nudnou. Ovšem v propojení těchto dvou přístupů se nabízí velmi mnoho zajímavostí a postřehů. Spojením ekonomie s dalším spektrem poznání se snažím dokázat, že mnoho věcí dává smysl až v širším pohledu. Je to stejné, jako když vstoupíme do lesa, kde o něm samotném nemůžeme ještě nic říct, pouze snad o jednotlivých stromech. Když se však podíváme na stejný les z větší dálky, můžeme již říct, jaký je. A právě o to se snažím. Nemělo by se stávat, že člověk pro jednotlivé stromy nevidí les. Ekonomie je jedním takovým stromem v lese, není samotným lesem. Pokud se jakýkoliv obor začne zabývat jen sám sebou, stane se inflačním.

Říká se, že o peníze jde vždy až v první řadě…

To je teze, se kterou nesouhlasím. Peníze samy o sobě nemají žádnou hodnotu, jsou tu proto, aby přebíraly hodnotu jiných věcí. Samy o sobě neznamenají nic. Pokud někdo touží po penězích, netouží de facto po nich samých, ale po něčem, co mu bankovky a mince mohou zprostředkovat. Touží takzvaně za nimi. Anglický ekonom John Maynard Keynes řekl, že kde je dobrá myšlenka, tam se peníze vždycky najdou.

Jakou cenu má tedy jedna koruna?

Koruna nebo jakákoliv jiná měna má přesně takovou hodnotu, jakou do ní člověk vloží a na jaké se společnost domluví.

Mnoho lidí určitě zajímá, jak hospodaříte se svými penězi vy.

Peníze mám standardně uložené v bance, nemám žádné akcie ani cenné papíry. Život má dost svých fazet a starostí, než abych si investováním přidělával ještě další. Využívám standardní produkty bank, ale nikdy mě nebavilo vyhledávat, co je nejvýhodnější. Na to jsem až příliš velký bohém. Mám v této oblasti co dohánět.

Ekonomie hýbe světem, ve kterém jsou obrovské rozdíly mezi bohatstvím světadílů, států a jednotlivců. Jak se díváte na to, že se na jedné straně zeměkoule v klidu spaluje obilí a na druhé straně umírají miliony lidí hlady?

To je velký hřích naší doby. Ekonomové spočítali, že kdyby každý stát dával pár procent z HDP na vyřešení chudoby třetího světa, tak by ten problém zmizel. Ale zase tak jednoduché to není, ne vždy v ekonomice funguje logika. Hladové je přece třeba naučit ryby chytat a ne jim je dávat. To by bylo kontraproduktivní. Ekonomie nemá nástroj, jak tento problém elegantně vyřešit.

Když se na to podíváte ze svého pohledu, z pohledu věřícího člověka…

…tak slyším Ježíšovu větu: „Chudé budete mít mezi sebou stále.“ Žijeme ve společnosti, která dokáže být solidární, Češi s Čechy, Němci s Němci, Řekové s Řeky. Nyní, v době globalizace, se solidarita rozšiřuje, takže aktuálně vnímáme i solidaritu Němců s Řeky. Globální přerozdělování zní pro některé ekonomy jako noční můra nebo horor, pro mě je to naopak věc, kterou bych uvítal. Musí se to však dělat inteligentním způsobem. Nelze obilí, se kterým zde topíme, vozit do Afriky. To by byl dumping, který by zničil jakékoliv tamní vznikající křehoučké ekonomické podhoubí. Osobně na této problematice pracuji a kdekoliv můžu, podporuji organizace, které se stejným tématem rovněž zabývají.

Souvisí s tím i potravinové banky?

Pochopitelně, jen je zde potřeba kombinace dobré vůle a poznání, tedy moudrosti. Ne každá dobrá vůle pomoci skončí skutečnou pomocí. Ačkoliv se to nezdá, Evropané mají mnohem konkurenceschopnější zemědělství než Afrika, přestože ta má nesrovnatelně levnější pracovní sílu a příznivější klimatické podmínky. Nevítězí ale právě pro nedostatek technického zázemí, traktorů, pesticidů... Osobně bych viděl pomoc Africe spíše v technickém zázemí než ve finálním produktu. Samozřejmě, v momentě, kdy je hladomor, všechny tyto argumenty ztrácejí význam. Už Tomáš Akvinský řekl, že instituce soukromého vlastnictví neplatí, když jde druhému o život.

Několikrát ročně vyčíslují zemědělci, silničáři a jiní škody způsobené přírodními vlivy. Lze vůbec přírodě škodu vyčíslit, když je lidstvo její podmnožinou?

Příroda a člověk se vyčíslují jen těžko. Nelze ani vyčíslit, jaké dopady bude mít, třeba za sto let, naše užívání přírodních zdrojů. To vše je pod hladinou ekonomie. Vždyť ani nevíme, kolik ropy této generaci „náleží“, jaký podíl je „ten náš“, abychom se podělili s budoucími generacemi. Nemáme totiž jmenovatele, kterým bychom podělili základ, nevíme, kolik generací po nás ještě přijde. Například zemědělci si spočítali jakýsi průměr svých výnosů. Když se vlivem přírodních vlivů urodí méně, hned vypočítávají dotčeně škody. Příroda si však nadále hospodaří sama, bez ohledu na naše potřeby a názory.

Pavel Sršeň

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 14. 6.



  Eskymo jako western
  Navštivte
 
  Básník jako Job i Orfeus

  Nalaďte si  
 
  2010 – objevení Naardenu
  Téma