|
Requiem
k výročí Antonína Dvořáka
Blížící se stosedmdesáté výročí narození Antonína Dvořáka
inspirovalo firmu Arco Diva k mimořádné nahrávce rozsáhlého a
monumentálního Dvořákova Requiem. Podílejí se na něm
mezinárodně proslulí, chtělo by se napsat „naši“ sólisté
(kdyby dva z nich nepocházeli ze Slovenska). Nositelka Thálie
sopranistka Simona Šaturová, sólisté Státní opery Praha
altistka Jana Sýkorová a tenorista Tomáš Černý, a jedinečný
basista Peter Mikuláš. Všichni jsou vyhledávaní a uplatňují se
na našich i zahraničních scénách a koncertních pódiích,
podobně jako Český filharmonický sbor Brno a Filharmonie Brno,
které při nahrávání loni v listopadu v Janáčkově divadle
v Brně vedl Petr Fiala.
Fiala založil Český filharmonický sbor roku 1990 a těleso se
za jeho vedení vypracovalo mezi špičkové evropské sbory.
Nahrávalo se živě a na snímku je to poznat v tom nejlepším
slova smyslu: provedení má tah a citový náboj, je z něho cítit
obrovskou energii a muzikantské zaujetí. Rozsáhlá Dvořákova
partitura je přitom interpretována přesně a s důvěrnou
znalostí Dvořákova díla a kompozičního stylu. Skladatel toto
dílo komponoval roku 1888 pro festival v anglickém
Birminghamu, kde také za jeho řízení poprvé zaznělo při
Dvořákově osmé anglické návštěvě roku 1891.
Délka Requiem přesahuje hodinu a půl, požadavky kladené na
interprety a jejich soustředění jsou tedy enormní. Naštěstí se
při realizaci nahrávky sešel skutečně mimořádný tým, také celé
dvoucédéčko je velmi dobře vybaveno jak průvodním textem,
jehož autorem je znalec české hudby Graham Melville-Mason, tak
kompletním textem Requiem aeternam, takže jde o skvěle
využitou příležitost. Poslední nahrávka Dvořákova Requiem,
vydaná Supraphonem s Českou filharmonií, Pražským
filharmonickým sborem a Wolfgangem Sawallischem, totiž pochází
z roku 1985.
Jana Vašatová, redaktorka ČRo 3 – Vltava |