Číslo 28 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s ředitelem pražské ZOO.
Miroslavem Bobkem.


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


Kdo seje silnice, sklízí auta

Dokumentarista Martin Mareček natočil vášnivě zaujatý film Auto*Mat (14. 7., ČT2, 20.00) věnovaný dopravním problémům v hlavním městě, obtížnému prosazování cyklistiky jako alternativního způsobu přepravy. Svou výstavbou snímek připomíná vějíř rozevíraný od soukromých postřehů ke společenským a poté opět zpět, uplatňuje hravě houpavý rytmus vyprávění, které s oblibou pracuje s ironií jako důležitým výrazovým prvkem.

Režisér do toku vyprávění, často ironicky laděného a se sklonem k happeningu, začleňuje svého druhu rodinné video, když v obraze i průvodním komentáři zachycuje svou rodinu a její reakce na dění v přilehlé blízkosti, zvláště na časté autonehody na přilehlé křižovatce. Ostatně život v blízkosti frekventované dopravní tepny je sotva snesitelný, rodina se posléze stěhuje do poklidnějších míst a sám režisér se z původního účastníka stává pouhým pozorovatelem. Připouští dokonce určitou rezignaci, když v hnutí Auto*Mat, marně požadujícím omezení automobilové dopravy, namísto zakladatelské generace nezkušených nadšenců přicházejí pragmatičtí profesionálové.

Auto*Mat upozorňuje na zhoršující se životní podmínky ve velkoměstě, na bezradnost, co si počít s narůstajícím počtem aut.

Zaznívají varovná slova, která varují před dalším rozšiřováním dopravních tras pro auta: „Kdo seje silnice, sklízí auta.“ Dokládají, že každé rozšíření dopravní kapacity přitáhne jen další masu aut, aniž cokoli vyřeší. Naznačují, že stavitelská lobby odmítá připustit jakákoli omezení, protože by přišla o miliardové zisky.

Rozptyl postřehů je široký: s použitím starých fotografií je srovnáván stav města před stoletím a dnes, do vyprávění vstupují počítačové simulace budoucích dopravních poměrů. Všimneme si leckdy až poťouchle akcentovaných rozdílů v jednání: zatímco úředník zodpovědný za dopravu odmítá diskusi, politici se k omezení automobilismu verbálně hlásí... Aniž by sliby hodlali plnit, jak snadno vytušíme.

Režisér s neskrývanou škodolibostí postihl mnohé demagogické argumenty, třeba když představitel automobilky obhajuje užívání aut: v opačném případě by klesl prodej a byla by ohrožena pracovní místa, a tudíž sociální prosperita. K nejpůsobivějším okamžikům ovšem patří rada organizátora kteréhosi politického mítinku – doporučuje, aby si děti od útlého věku zvykaly na znečištěné ovzduší, protože jen tak si vypěstují odolnost...

Mareček upozorňuje na zhoršující se životní podmínky ve velkoměstě, na bezradnost, co si počít s narůstajícím počtem aut. Avšak bezvýhradná oslava cyklistů je sporná – město by přece mělo patřit hlavně chodcům...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vzpomínky L. Lakomého    
  Nalaďte si
 
  Češi v zrcadle divadla    

  Navštivte  
 
  Von Trierova Melancholie        
  Téma