Číslo 28 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s ředitelem pražské ZOO.
Miroslavem Bobkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Co se stalo, když šel Marty na houby

Podle výčtu na obálce je Boletus arcanus, vydaný pražským Argem, třináctým literárním textem Miloše Urbana (1967). Symbolika čísel tu zřejmě zafungovala: recenze se na tenhle třísetstránkový román snášejí zatím převážně negativní. Právem?
Neřekl bych. Ta kniha svého čtenáře jen tak nepustí. Podobně jako titulní magická houba, kterou jednoho dne najde v lesích za Prahou jistý Gregor Marty, nepustí toho, kdo ji ochutná a pozná její nevyzpytatelnou sílu.

Marty je rozvedený muž ve středních letech a pracuje jako „nakladatelský redaktor“. To má čtenáře k pozornosti: Budeme číst prózu s autobiografickou stopou, povypráví nám Miloš Urban o sobě? V jedné linii příběhu, v té realistické, sledující hrdinovy spisovatelské ambice, od nichž si slibuje jistou úlevu od ataků krize středního věku, zřejmě ano. V případě té druhé, fikční linie, která vzkypí v průběhu knihy do fantastického obrazu společenského rozvratu a neodvratné zkázy, nezbývá než doufat že nikoli.

S příběhem je to ostatně jako se jmenovanou houbou, kolem níž se všechno točí: když ji Marty rozřízne na dvě poloviny, jedna seschne, zmutuje v jakousi odpudivou hmotu, zatímco ta druhá si drží překvapivou svěžest – jako by mládla. A hrdinovy cesty dějem jsou od počátku také dvojí: po té první spěje vstříc zprvu soukromým, později veřejným katastrofám, do nichž se v souvislosti s tajemným hřibem připlete, po té druhé se vrací do minulosti, aby odhalil „podhoubí“, z nějž vyrostla jeho nová a nečekaná role – role nájemného „hledače“.

Ani třináctý literární text Miloše Urbana svého čtenáře jen tak nepustíCo zjistí? Že houba, poprvé nalezená v roce černobylské havárie, dává tomu, kdo ji požije, sílu realizovat svoje sny a touhy – ty dobré i ty zlé. Zní to sice jako z Castanedy nebo v horším případě z Coelha, ale Urban míří výš. Jeho próza aktualizuje jak téma Čapkovy Věci Makropulos, tak jeho vlastní starší texty. Zejména novelu Paměti poslance parlamentu (to když houba nemilosrdně proroste do politiky, s níž hrdina nezná slitování) a prvotinu Poslední tečka za Rukopisy, napsanou v žánru mystifikace (to když z Urbanova textu vyžene šlahouny další text, který se s tím původním v závěru funkčně spojí).

Je to vlastně román skrz naskrz postmoderní: navenek věrný brakovým vzorcům, těm mysteriózním, detektivním i vystřiženým z červené knihovny, vnitřně ovšem zručně komponovaný a velmi dobře, sympaticky nervně napsaný. Takže když se próza v půli zlomí a příběh se poněkud motivicky „zahustí“ na úkor dějového spádu, když se z lovců drogy stanou její zajatci (a časem i oběti), je to vlastně v řádu věcí. Houba má dvě tváře. A stejně tak je má Boletus arcanus.

Příkladně janusovské je pak finále, kdy femme fatale vstane z mrtvých a hrdina se potká se svým dvojníkem. Výstřely, které padnou, zanechají scénu daleko jasnější než v závěru Urbanova předchozího románu Lord Mord (2008). A zprávy pro čtenáře jsou tu k nalezení samozřejmě dvě: „Nejlepší droga je ta, která dovolí všechno – i se sebou šetřit.“ Možná to není nejlepší autorova próza, jak naznačují dosavadní recenze, ale nepřátelské symbolice čísla třináct vzdoruje tahle kniha se ctí.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Vzpomínky L. Lakomého    
  Nalaďte si
 
  Češi v zrcadle divadla    

  Navštivte  
 
  Von Trierova Melancholie        
  Téma