Číslo 28 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s ředitelem pražské ZOO.
Miroslavem Bobkem.


 

 

 

 

 


 


Andrea Hanáčková, publicistka

Paměť díky rozhlasu nevyhlazena

Jméno Lidic je v posledních měsících skloňováno především v souvislosti s novým filmem Petra Nikolaeva. Silný osobní příběh, jehož je lidická tragédie úběžníkem, našel i rozhlasový dokumentarista Vilém Faltýnek v osudech rodiny Františka Kubíka, pozapomenutého a komunistickým režimem záměrně diskreditovaného redaktora ČTK.
Faltýnkův dokument Vyhlazení paměti (premiéra 8. června na ČRo 3) přehledně a srozumitelně provází posluchače množstvím historických událostí, jmen, svědectví a vzpomínek. Začíná širokou explikací poklidného života v předválečných Lidicích a daří se mu ve zvuku vytvářet obrazy – lokaci dědiny provede pohledem z přistávajícího letadla, působivé je vyprávění Evy Kubíkové o husách na rybníku i o společném poslechu rozhlasového přijímače u nich na dvoře. Fokus se postupně zužuje na osud pětičlenné rodiny a především jejího živitele, Františka Kubíka. Z dobových materiálů, erudovaných poznámek vojenského historika Eduarda Stehlíka, vzpomínek manželky a dcery vyrůstá portrét muže, který přežil gestapácké zatýkání Schmoranzovy skupiny v ČTK a velmi pravděpodobně byl spolupracovníkem odboje. V osudnou noc však zahynul spolu s ostatními lidickými muži u zdi Horákova statku v Lidicích.
K této noci se dokument blíží zvolna, ale neodvratně. Když reportér požádá Evu Kubíkovou, aby o přepadení Lidic vyprávěla, nejprve s úsměvem, pak ale stále naléhavěji rozhovor odkládá. „Přijďte jindy, já teď nemůžu,“ říká. Po chvíli začíná nejpůsobivější část dokumentu, v níž jednoduše, po větách, v hudebním podkladu zaznívají spíše imprese lidické tragédie vnímané malou holčičkou. Mluví ve zdrobnělinách „náš dvoreček“, „moje hezký teplý šatičky, co mně ráno máma oblíkla“ a v obrazech „ty velký černý boty mě vzaly za bradu a koukaly se na mě“. Emotivní okamžik později ještě prohlubuje historikův popis toho, jak ve skutečnosti probíhaly separace dětí a jejich výběr na německou převýchovu. Až zarazí, kolik náhod, detailů a někdy lidsky velmi pochopitelných věcí, jako je strach ze špíny a vší, rozhodovalo o bytí a nebytí, mimo jiné taky lidických dětí. Eva právě takto přežila. Stejně mrazivá je zmínka její matky Anny Kubíkové o tom, jak jí ostatní přeživší lidické matky záviděly, že se jí jedno ze tří dětí vrátilo. „Já jsem chtěla pryč od těch matek lidickejch,“ říká a zdůvodňuje tak touhu odejít po válce ze země.
Faltýnkův dokument je výsledkem pečlivé investigace – autor našel množství unikátních záběrů z rodinného archivu, dohledal svědky, pátral v interních časopisech ČTK, každý fakt doložil a podrobil ho zkoumání. Výborně dokument vyvážil rytmicky, faktografie se střídá s vyprávěním, autor vstupuje jen vysvětlujícími poznámkami. Zvláštní náladu dodává dokumentu cimbálová hudba, střídaná s dobovým jazzem a tíživými smyčci. Vysvětlení přichází až v závěru – pravnuk lidického kapelníka Max si tento nástroj v sedmi letech zamiloval a hraje na něj v newyorských klubech. Překvapivý pohled mladého Američana na lidickou tragedii po téměř osmdesáti letech dává závěru pořadu nadčasovou a nadnárodní dimenzi.



  Vzpomínky L. Lakomého    
  Nalaďte si
 
  Češi v zrcadle divadla    

  Navštivte  
 
  Von Trierova Melancholie        
  Téma