Číslo 28 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s ředitelem pražské ZOO.
Miroslavem Bobkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


František Koukolík, neuropatolog

Dva omyly

Biologická definice altruismu říká, že to je chování zvyšující něčí zdatnost na úkor altruisty, ten svým chováním vlastní zdatnost snižuje. Biologickou zdatností se rozumí pravděpodobnost přežití a pravděpodobnost, s níž jedinec má, nebo nemá potomky. Proč se živá bytost chová altruisticky, když to snižuje její biologickou zdatnost?
Altruismus má řadu podob. Altruista může pomáhat a zklidňovat jedince, který něco potřebuje nebo je ve stresu, tomu se říká cílený altruismus. Altruista se může altruisticky chovat proto, aby získal nějaký druh prospěchu pro jiného jedince, případně pro sebe, v prvním případě se tomu říká záměrně altruistický altruismus, ve druhém záměrně sobecký altruismus. Altruismus se může opírat o empatii neboli vciťování, která je definována jako schopnost být citově ovlivněn emočním stavem druhého člověka a takový citový stav sdílet. Cílený altruismus může být podmíněn altruistickým impulzem, učením i záměrem založeným na předpovědi výsledku.
Jaký je vztah cíleného altruismu a empatie neboli vciťování?
Empatie má několik úrovní. Základní společnou úrovní všech empatických procesů je ovlivnění jednoho jedince, „pozorovatele“, „příjemce signálu“, emočním stavem nebo mírou nabuzení druhého jedince, jenž signály vysílá.
Jakmile se v pokojném ptačím hejnu zdvihne jediný pták, protože dostane strach, zdvihne se celé hejno. Jakmile začne ve skupině klidných novorozeňat jedno plakat, ostatní se rozpláčou také. V tomto případě se mluví o emoční infekci. Soudíme-li z chování zvířat, lze předpokládat cestu od jednoduchých podob empatie k altruismu.
Chování, které lze považovat za cíleně altruistické, je od antických dob popisováno u delfínů, v novější době u velryb, slonů, šimpanzů a bonobů. Delfíni i velryby chrání poraněného jedince. U primátů se na empatii soudí z podobnosti mimiky a vokalizace u altruisty a jedince, jemuž pomáhá.
Šimpanzi neumí plavat. V hluboké vodě utonou. Přestože se hluboké vody bojí, pokusil se šimpanzí samec zachránit mládě, které spadlo do vody, a sám utonul.  Lze tedy předpokládat, že za cíleným altruismem jsou motivační pochody, které jsou podobné u některých druhů zvířat a lidí a mají evoluční kořeny. Krajně „nákladné“ altruistické chování, které lze někdy pozorovat u sociálně žijících druhů – až k sebeobětování – nelze dobře vysvětlit bez emoční motivace dané empatií. Empatie dává přednost jedincům, které zvířata a lidé znají, takže společně s příbuzenským výběrem (pomohu ti tím víc, čím víc jsi mi biologicky příbuzný) a recipročním altruismem (pomohl jsem ti, takže ty pomůžeš mně) je cílená proti podrazákům známým z minulosti.
Co z toho plyne? Politici (nejen politici) mohou být naprosto sobečtí, amorální a cyničtí a z toho důvodu úspěšní, máme-li úspěchem na mysli získání, udržení nebo rozšíření moci. Stává se, podobně jako u mafiánských bossů nebo válečných zločinců, že v osobním a rodinném životě mohou být lidmi, kteří se citově a sociálně neodlišují od normy. Problém je, že politika je na rozdíl od politiků spíše non-morální, než amorální nebo morální. Kromě toho má víc prvků dovednosti než kritického myšlení, takže myslet si, že politika musí být nutně úspěšná úměrně míře svého cynismu, může být drastická chyba.
Nazval bych ji omylem profesionálního cynismu. V lidech ani v jejich skupinách se neskrývá výlučně amorální a cynické získávání prospěchu. V tomto případě by byla politika daleko snazší, lidé by totiž byli za všech okolností dobře odhadnutelní.
olitika jako umění možného však musí počítat s tím, že lidé jsou někdy empatičtí i altruističtí. Základní podmínkou úspěšného altruismu je možnost tvrdě a rychle trestat podrazáky a černé pasažéry. Lidský altruismus je podmíněný altruismus. Jakmile není nebo se rozpadne možnost podrazáky, parazity a černé pasažéry trestat, altruistické chování ze skupiny mizí. Jenže: jakmile s empatií a altruismem politika a politici nepočítají, dělají stejnou chybu, jako když s nimi počítají příliš mnoho a za všech okolností. To je opak omylu profesionálního cynismu. Nazval bych ho omylem profesionálního altruismu. Jeho důsledky mohou být stejně destruktivní, jako jsou důsledky omylu předchozího.



  Vzpomínky L. Lakomého    
  Nalaďte si
 
  Češi v zrcadle divadla    

  Navštivte  
 
  Von Trierova Melancholie        
  Téma