Číslo 32 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Milošem Urbanem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


O štěstí postaveném na vratkých základech

Až omamná je vizuální krása přírodních scenerií zachycených v rozmáchlé fresce Terrence Malicka Nebeské dny (v neděli 14. srpna ve 21.30 uvádí ČT2). Film z roku 1978 vstoupil mezi klasická díla a kromobyčejné úcty se dočkal rovněž režisér, jenž se vyznačuje dlouhými přestávkami ve své tvorbě (po Nebeských dnech na celá dvě desetiletí opustil filmové ateliéry), avšak každé jeho dílo, pokaždé zcela osobité a odlišné od ostatních, na nichž se podílel, vzbuzuje mimořádnou pozornost. Jeho nejnovější snímek Strom života, který zvítězil na festivalu v Cannes, nedávno vstoupil i do českých kin.

Rozporným hrdinou Nebeských dní je mladík Bill (Richard Gere), již nespokojený s ustavičnou dřinou v chicagských ocelárnách připomínajících peklo na zemi – naskočí proto na nejbližší nákladní vlak a společně se dvěma dívkami, družkou Abby (Brooke Adamsová) a mladší sestrou Lindou (Linda Manzová), odcestují na opačný konec Ameriky, do Texasu. Bohatým, údajně těžce nemocným farmářem (Sam Shepard), jemuž se Abby líbí, se dají najmout na sezónní práce, a Bill přítelkyni z ryze zištných důvodů přesvědčí, aby se za muže provdala. Dědictví by se přece hodilo...

Film Terrence Malicka Nebeské dny vstoupil mezi klasická díla

Malick vypráví baladu, která ohmatává sociální kořeny, frustraci bídou, výstižně ukazuje složité poměry vládnoucí ve Spojených státech zhruba před sto lety, avšak příběh neuzavírá pouze do tohoto rámce. Dokonce lze tvrdit, že celé dobové zakotvení, tak mistrně zachycené Nestorem Almendrosem, vytváří toliko kulisu. Malicka totiž více zajímá citové a duchovní rozpoložení jeho rozporuplných, ale přitom až bolestně blízkých hrdinů, poukazuje na duchovní primitivitu, na naivitu i nespolehlivost sobeckých úmyslů, které se záhy vymknou z ruky, také však na soucit a vděk.

Nebeské dny se neodvíjejí lineárně, ze všeho nejvíc se dotýkají procesu rozvzpomínání. Billova malá sestřička se stává jakýmsi souběžným vypravěčem, jejíma očima vídáme tříšť událostí, jejichž obrazové zachycení se někdy může lišit od dívčiných slov, která znějí jako vnitřní monolog, provázející celý příběh.

Film nepojednává v první řadě o zločinu a trestu, jako spíše o nadějích postavených na sypkém základu, a proto se záhy rozpadnuvších. Upřednostňují těžko popsatelnou nostalgii, perspektivu dávno odvátých časů, v nichž mravní kritéria jako by zanikla, zůstaly jen prchavé útržky událostí, neboť úrodná země jako by žila vlastním rytmem, nezávislá na zkázonosných vášních těch, kteří ji obdělávají.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Klikyháky Bohumily Grögerové
  Nalaďte si
 
  Jak se žije bez Boha    

  Pořiďte si  
 
  Jitka Hosprová ví, co chce  
  Téma