Číslo 32 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Milošem Urbanem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Jitka Hosprová ví, co chce

Violistka Jitka Hosprová patří k mladé muzikantské generaci, ale už slaví výročí: před deseti lety ukončila studia na AMU a vydala první CD s českou hudbou 20. století. Úspěšně koncertuje sólově i s předními orchestry a komorními soubory, natáčí v Českém rozhlase, vydává desky.  Letošní rok je pro ni důležitý i debutem na Pražském jaru a novým albem s názvem Monolog.

Na albu Monolog se vydavatelsky podílel Český rozhlas. Spolupracujete s ním často?

Už v roce 2003 jsem pro rozhlas natočila ještě neobjevené skladby Rebeccy Clarke, poté následovaly další nahrávky. Také části z mého nového CD vysílá rozhlas.

Jak hodnotíte svých prvních deset profesionálních let?

Byla pro mne příjemná a taky dost překvapivá – jsem stále s violou, ačkoliv uplynula tak dlouhá doba. Za ta léta jsem potkala spoustu skvělých kolegů, kteří mě hodně naučili, nejvíc mne ale naučila sama praxe. Cítím se po těch deseti letech jako interpret, který ví, co chce. A hlavně – mám radost, že mě to pořád ještě baví.

Podle jednoho kritika máte k viole „vášnivý vztah“. Co si pod tím představit?

Že viola je součástí mé osobnosti, žiju s violou. Někdy je to víc než partnerský vztah – na hranici mezi tím, co je ještě normální a kdy už jste trošku blázen. Skoro bych řekla, že jsem ve fázi lehkého postižení. Ale asi to tak musí být, máte-li ze sebe vydat všechno.

„Viola je součástí mé osobnosti, žiju s violou. Někdy je to víc než partnerský vztah – na hranici mezi tím, co je ještě normální a kdy už jste trošku blázen,“ říká Jitka HosprováV Česku výrazně roste obliba sólové violy. Souhlasíte?

Určitě. Je to i díky tomu, že interpreti se nebojí jít s novými věcmi na trh. Violisté mají velký potenciál ve spoustě moderních skladeb, které ještě nebyly zahrány. Když je uvedeme, můžeme být přínosní. Když realizujete jen věci, které všichni znají, moc svůj obor neposunete.

Na vzestupu zájmu o violu máte výrazný podíl i vy…

V diplomové práci na plzeňské konzervatoři jsem napsala, že bych se ráda podílela na zviditelnění tohoto nástroje. Už tehdy jsem to tak cítila, hodně jsem viole věřila a věřím. To mi vždycky dávalo sílu se jí zabývat. Všude jsem o ní mluvila, hrála jsem, kde se dalo. A možná si lidé začali víc uvědomovat, jak zajímavý nástroj to je. Stalo se, že překvapeně říkali – to je krásné, zní to ještě líp než housle.

Inspirovala jste některého skladatele ke skladbě pro violu?

Pár skladeb mi už bylo věnováno a moc si toho vážím. Interpret inspiruje skladatele především tím, jak svůj nástroj ovládá, kolik je schopen z něj dostat nad běžnou interpretační úroveň. Pak je šance, že si skladatel uvědomí možnosti nástroje a to jej bude motivovat k nové kompozici.

Zaměřujete se na dvacáté století a na současnost. Není to náročné na interpretaci?

Zajímají mě komplikované věci, ráda se jimi prokousávám a tím zjišťuji, kam až můžu. Věřím, že se dá zahrát cokoliv. Je ale třeba – a to je v moderní hudbě hodně důležité –, aby interpret dal do hry opravdu sám sebe. Tím, co do své hry vloží ze sebe, může strhnout víc než jen technicky dokonalým provedením notového zápisu.

V některých vašich programech dokonce moderní hudba převažuje.

Ano, stává se to, vždyť soudobá hudba je rozmanitá, dá se z ní sestavit pestrý, moderní a mnohotvárný repertoár. O to jsem se snažila i na novém albu. Třeba skladba Jaroslava Smolky je velmi zajímavá, na téma posledních zápisů Bedřicha Smetany, v nichž psal o svých duševních stavech; líčil svou bezmoc, když už nemohl komponovat, ale pořád slyšel melodie. Smolka to vystihl skvěle, jeho dílo je příkladem expresivní, koncertně efektní skladby. Zajímavý je i Klusákův Monolog, nepřetržitý dvacetiminutový tok myšlenek a hudebních námětů – poutavý lidský příběh.

Vaše první profesionální období se uzavírá podobně, jako začínalo – soudobou českou hudbou.

Ano, a jsem ráda. Chci, aby se vědělo, jaké skladby pro violu u nás vznikly a vznikají. V zahraničí pořád hrají sólové sonáty Hindemitha nebo Regera – jako by u nás nic nebylo. Přitom česká díla pro violu jsou s těmi nejslavnějšími úplně rovnoprávná, jde o náš ohromný potenciál, je to něco, o co se můžeme opřít.

Agáta Pilátová, publicistka



  Klikyháky Bohumily Grögerové
  Nalaďte si
 
  Jak se žije bez Boha    

  Pořiďte si  
 
  Jitka Hosprová ví, co chce  
  Téma