Číslo 32 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Milošem Urbanem.



 

 

 

 

 

 

 

 


 


Alena Wagnerová, spisovatelka a publicistka

Filipika proti misomusům

Během tří dnů v únoru roku 1567 napsal biskup Jednoty bratrské Jan Blahoslav svou vzrušenou a vášnivou polemiku proti nepřátelům vzdělanosti mezi členy Jednoty, kteří žádali, aby se zřekla pěstování věd a umění, „mrtvé pohanské učenosti knižní a světáckého umění, jež odvádí od Boha, činíc lidstvo nadutým, zpupným a hříšným“, a vrátila se na pravou cestu prosťačků božích, jež chudoba ducha a čisté srdce přibližuje ke království nebeskému. Jen málo dělilo tehdy bratrské misomusy od toho prohlásit vědu, umění a literaturu za dílo ďáblovo. Jan Blahoslav se ale ďábla nebál, největší nebezpečí – už tehdy – viděl „v demagogických, nevzdělaných egoistech, kteří, lichotíce temným a nízkým pudům mas, ze sobeckých příčin umění a vědu zatracují“ a z členů Jednoty „by špalků udělati chtěli“. Blahoslav věděl, že jde o mnoho, protože vzdělání dělá lidi schopné čelit protivenství, které Jednota stále znovu zažívala, nevzdělanost naproti tomu vede k pasivitě a lhostejnosti.
Blahoslav se se svým postojem prosadil a stopa, kterou po sobě Jednota v české kultuře zanechala, mu dává víc než za pravdu. Stačí si jen připomenout jeho překlad Nového zákona, Kralickou bibli, tento thesaurus českého jazyka, a jméno Jan Amos Komenský.
S Blahoslavovou filipikou ovšem misomusové nevymřeli. Ti dnešní sedí v české vládě a parlamentu a neohánějí se hněvem božím, ale argumenty ekonomickými. Ze všeho nejlíp by podle jejich mínění bylo, aby kulturní politiku řídila neviditelná ruka trhu, která se u nás bohužel převážně zviditelňuje v korupci. „Ale Jan Blahoslav a Komenský neměli také žádné státní dotace, a jaké dílo vytvořili,“ slyším je už volat. Mnozí naši veřejní činitelé totiž vycházejí z toho, že podpora kultury a umění je komunistický výmysl, který je třeba odstranit. Nevědí, že mladé umělce a kulturní tvorbu podporovalo už staré Rakousku. I mladý Antonín Dvořák obdržel například státní podporu, jak se dnes říká – dotaci.

Nejnovějším činem našich misomusů je úmysl plánovanou jednotnou sazbu z přidané hodnoty ve výši 17,5 % uvalit i na knihy místo dosavadních 10 %. Česká republika by se tak zařadila vedle Bulharska, Albánie a Ukrajiny s 20 % a Dánska s 25 % mezi evropské země s nejvyšším zdaněním knih. Dánsko ovšem velkorysou podporou knižního trhu tuto daň vyrovnává. Již dosavadní česká daň ve výši 10 % je ovšem v evropském měřítku značně vysoká. Anglie, Irsko, Chorvatsko a Norsko například nezdaňují knihy přidanou hodnotou vůbec, Švýcarsko 2,5 %, Lucembursko 3 %, Polsko, Maďarsko a Francie 5 %, Německo 7 %. Tyto země si totiž na rozdíl od českých politiků uvědomují, že kniha je zbožím i kulturním statkem zároveň, a je třeba ji chránit. Evropským měřítkům odpovídající by tedy byla původní pětiprocentní daň, která platila do roku 2008. Od tohoto data se počet titulů snížil z osmnácti na sedmnáct tisíc. Zvýšením daně o 7 % by produkce knih podle výpočtů Svazu knihkupců a nakladatelů klesla o třetinu, stála dva tisíce pracovních míst a vedla k likvidaci řady malých nakladatelství. Zvlášť těžce by byla postižena vědecká a odborná literatura, tedy vzdělání budoucích generací. Svou cenou by kromě toho kniha v mnoha rodinách už neobstála v konkurenci jiných produktů. Oč tu ovšem v podstatě jde, je postoj dnešní politiky ke kultuře jako zbytkovému zboží a ne národnímu bohatství a součásti národní identity. Poslední informace sice naznačují, že DPH snad – po protestech – zůstane na dnešní výši, misomusové si ovšem pokoj nedají: Po návrhu ministra financí snížit v novém rozpočtu náklady na školství o devět miliard korun, zbývá už snad jen zrušit povinnou školní docházku. Ti schopní se i tak číst naučí a o víc misomusům nejde.



  Klikyháky Bohumily Grögerové
  Nalaďte si
 
  Jak se žije bez Boha    

  Pořiďte si  
 
  Jitka Hosprová ví, co chce  
  Téma