Číslo 33 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním pěvcem.
Ramónem Vargasem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Vstupte do světa pokřivených hodnot

Tvrdívá se nyní, že některé dnes již klasické americké filmy ze sedmdesátých let s motivem nijak skrývané, ba vyzývavé dětské prostituce by v dnešní „korektní“ době už vůbec nemohly vzniknout. Týká se to nejen dramatu Taxikář, ponurého obrazu velkoměstských ulic, letos uvedeného v renovované podobě na karlovarském festivalu, ale také Děvčátka, které v neděli 21. srpna ve 21.50 uvede druhý kanál Česká televize. Režie se ujal Louis Malle, slovutný francouzský tvůrce, jenž do americké kinematografie vnesl evropskou vizuální kulturu.

Kameraman Nykvist svým jakoby vybledlým obrazům vtiskl ušpiněnou barevnost, pohlcující i rozkomíhané postavičky, k jejichž tvářím se rád co nejtěsněji přibližuje

Příběh se odehrává, podobně jako v Nebeských dnech uvedených o týden dříve, zhruba před sto lety a s obdobnou vizuální naléhavostí zachycuje dávné reálie New Orleans, zvláště pak jeho chudinských čtvrtí s vykřičenými domy. Malle si za kameramana zvolil Svena Nykvista, známého zejména ze spolupráce s Ingmarem Bergmanem. Nykvist svým jakoby vybledlým obrazům vtiskl ušpiněnou barevnost, pohlcující i rozkomíhané postavičky, k jejichž tvářím se rád co nejtěsněji přibližuje. Své pojetí osvětlil následovně: „Po výtvarné stránce jsme vycházeli z dobových fotografií a ze světla na obrazech holandského malíře Vermeera, což bylo pro technický štáb, se kterým jsem musel spolupracovat, něco zcela nepochopitelného.“
Malle, jenž se podílel i na scénáři, se nechal inspirovat skutečnou osobností, fotografem Edwardem J. Bellocqem, jenž svá zátiší i modely nacházel v zakouřených opiových doupatech a nevěstincích, marně předstírajících noblesu. Často fotil povadlé prostitutky, nahé i oblečené, pod jejichž strhanými, předčasně zestárlými rysy nacházel nečekané záblesky půvabu a krásy – a film vypráví o jeho vztahu k mladičké prostitutce, onomu titulovému děvčátku, aniž by komukoli přišly na mysl nějaké pedofilní sklony.
V centru dění se tak vlastně ocitají dva ztracenci, výstřední umělec, jehož až s horečnatým svitem v očích ztělesnil Keith Carradine, a Violet (Brooke Shieldsová), holčička na prahu dospívání, celý život vyrůstající ve světě pokřivených hodnot, takže se již sžila s ne zcela uvědomovanou koketností. Vlastně nepoznala nic jiného než prodávání rozkoše – a sama se posléze stává předmětem dražení, neboť sexuální premiéru je třeba co nejlépe zpeněžit...
Děvčátko se vědomě zříká jakéhokoli morálního rozhořčení. Pohlíží na vyprávěné události s okouzleným odstupem – asi s podobným zaujetím, s jakým Bellocq fotil (a aranžoval) své kněžky lásky, dokud nepotkal Violet…

Jan Jaroš, filmový publicista



  Hůl do ruky!
  Jak to vidí František Koukolík
 
  České sny                  

  Navštivte  
 
  Mertova Ponorná řeka     
  Pořiďte si