Číslo 33 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním pěvcem.
Ramónem Vargasem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 


Ramón Vargas, pěvec

Když se vysloví tři jména – Enrico Caruso, Luciano Pavarotti, Plácido Domingo –, jak zareagujete? Považujete je za legendy?

Ano, rozhodně. Naprosto. A proti tomu nikdo nemůže nic mít. Caruso přišel s úplně novým způsobem zpívání, doslova bych řekl, že vynalezl moderní zpěv. Zcela transformoval pěvecké umění své doby. A měl štěstí, že žil v době, která přišla se záznamem zvuku, s fonografem. Byl to on, kdo natáčel první desky. A prodal jich miliony, což bylo v jeho době něco neuvěřitelného. Pavarotti, ten také vytvořil něco nového – systém hvězd. A jeho generace, do které počítám i Dominga a Carrerase, měla také štěstí: příchod kompaktních desek. Nahrávací společnosti chtěly na nový druh nosiče natáčet všechno nově – novým systémem, s novými zpěváky. Rozhodně nechtěly žádný remastering. Ve srovnání s dnešní dobou to bylo zlaté období. Už skončilo, dnes nic takové není.

A co vaše generace?

Ta to neměla a nemá vůbec lehké. Jsme těmi uprostřed – mezi „třemi tenory“ a těmi novými. Dobrých patnáct let si lidé všímali jen tří tenoristů. Nebyl žádný jiný zpěvák – ne jen tenorista, ale nikdo jiný z pěvců –, který by s nimi mohl tehdy soupeřit ve slávě nebo v čemkoli dalším. Až s odstupem se zjistilo, že tu zdaleka nebyli jen oni tři, jak se dlouho lidem zdálo.

S úmrtím Pavarottiho se tato etapa definitivně uzavřela?

Ano, i když Luciano odešel až příliš brzy… Ukázalo se, že je potřeba stvořit nové hvězdy. Pouze hvězdy. Já se ovšem domnívám, že nejdřív je potřeba být zpěvákem, potom případně hvězdou. Dnes je to ale naopak…

Měla tedy vaše generace tak trochu smůlu?

Hlavně jsme museli a musíme vyvíjet větší úsilí. Není nás mnoho. Pokud jsme přežili, pak jen díky vlastním schopnostem, prostřednictvím vlastního snažení.

Vnímáte mimochodem současnou dobu jako krizi?

Krize určitě je, a není to jen věc finančního světa. Nejsou peníze, ale současně nastává audiovizuální revoluce a je potřeba prodávat… V uvažování o umění musí podle mého názoru nejdůležitější věcí zůstávat kvalita.

A jak vaše generace hledí na vizualizaci pěveckého umění, na nová média, záznamy na DVD a přenosy do kin?

Jde o posledních pět let. Je pravda, že sály jsou plné, že přichází hodně lidí. Nese to sebou však jednu věc – divadla hledají interprety, kteří těmto požadavkům vyhoví, kteří budou dobře reprezentovat. Důraz se tak klade na fyzickou stránku osobnosti, na vzhled. Podle mého je ale opera především zpěv. Takže pro operu podle mého právě pro tato očekávání nastává docela těžká doba, protože bude obtížné najít rovnováhu.

Ztratil jste někdy hlas?

Ale jistě. Když je člověk nemocen, potřebuje hlas velkou péči. I za normálního provozu. Třeba mi přátelé říkají – pojď s námi na večeři. A já odpovídám, že nemohu, že mám představení. Ale vždy ho máš až zítra, diví se… Neumějí si představit, jak je to složité, jak je hlas zranitelný.

Musíte žít tak trochu jako řeholník.

Naneštěstí můj hudební nástroj je tady, v krku. Ano, mám o něj starost. Rád trávím čas v příjemné společnosti, ale občas prostě nemohu! Musím brát ohled na svůj hlas. Ostatně, když jsem pak na scéně, přátelé, kteří se na mě dívají, mi nepomůžou. Jsem tam sám – a předem s tím musím počítat.

Dáte nahlédnout do způsobu, jakým studujete role? Jde zpěv a herectví ruku v ruce?

Když přicházím na jevištní zkoušky, samozřejmě už musím roli znát. Její příprava, to je dlouhá záležitost. Čtu si příběh, čtu si celou partituru, každou roli, každé téma. Když mám nějaké pochybnosti o tom, co zpívám, o překladu, řeším je. Myslím, že italsky umím docela dobře, ale mohou se vyskytnout třeba nějaká stará slova, která už se dnes v moderním jazyce nepoužívají. Až když tohle všechno obsáhnu, začínám roli studovat pěvecky.

A kdy uvažujete o tom, jak roli hrát?

Hlavní myšlenky jsou samozřejmě jasné od počátku. Ale detailní herecké pojetí role přichází později. I v souvislosti s tím, jaké představy přinese režisér. Někdy jsou dost neobvyklé, moderní, ale výsledek bývá zajímavý. Někdy ovšem ne, když se režisérovy představy příliš míjejí s textem…

Jak mimochodem přežíváte evropské zimy?

Když je opravdu zima, tak mi to vadí a jsem z toho i nemocen. Ale vedro, i když pocházím z Mexika, zas až tak moc nemiluji. Jsem z metropole Mexico City – a nezapomeňte, že leží 2300 metrů nad mořem, tedy velmi vysoko. Za dne můžeme mít i třicet stupňů, ale v noci je tam velmi čerstvo. A to je docela příjemné. Horko v Evropě – v Římě, ve Florencii, ale i ve Vídni – dovede být naopak pěkně nepříjemné. Anebo v New Yorku! Tam jsou někdy příšerná vedra. Ve Vídni dokáže být v zimě pěkně chladno, ale město je dobře organizováno a vše funguje. Nejsem si jist, jestli v evropském podnebí vydržím celý život, ale zatím to jde. Zimu v Moskvě nebo na Sibiři si raději nepředstavuji…

Vracíte se často do Mexika?

Nejméně jednou či dvakrát do roka.

Navštívit rodinu, nebo také zpívat?

Mnohokrát už to bylo spojeno i s vystoupeními.

Stojí o vás tamní organizátoři?

Mexiko má teď dost problémů s penězi, s kulturou. Nezdá se mi, že rozhodující lidé by se příliš zajímali o operu, i když náš přínos opeře není malý.

Mexičanem je například Rolando Villazón…

…a objevuje se řada dalších jmen. Zaznamenali jsme například čerstvé debuty mých krajanů v La Scale, a nejen tenoristů.

Jak je to s mexickými vlivy u Plácida Dominga?

Narodil se ve Španělsku španělským rodičům, ale vyrostl v Mexiku, prožil tam rozhodující léta, kdy člověk nachází svou osobitost. A jeho žena je Mexičanka. Plácido podle mne cítí, že náleží oběma zemím.

A vy? Máte ve Vídni hodně krajanů?

Jsou tam, docela dost jich je teď i mezi studenty hudby. Máme úzké kontakty. Já jsem ještě mexičtější než tequila! Naprosto se cítím být Mexičanem! I když jsem se zamiloval do Rakouska, i když tam zažívám pěkné věci a mám tam přátele, patřím své rodné zemi.

Petr Veber, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto MHF Český Krumlov

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 9. srpna.



  Hůl do ruky!
  Jak to vidí František Koukolík
 
  České sny                  

  Navštivte  
 
  Mertova Ponorná řeka     
  Pořiďte si