|
Štýrskohradecká Prodaná nevěsta
V moderní Hale Helmuta Lista ve Štýrském Hradci
proběhla koncem června mimořádně úspěšná premiéra
poloscénického nastudování Smetanovy Prodané nevěsty, a to
v německém překladu Emanuela Züngela, který vznikl
v roce 1869 na Smetanovu objednávku a ve Štýrském Hradci se
dočkal po 142 letech premiérového provedení. Na německých
scénách totiž Züngelův překlad zatlačily mladší překlady Maxe
Kalbecka, Kurta Honolky nebo Waltera Felsensteina. Hudebního
nastudování se s Evropským komorním orchestrem a Sborem
Arnolda Schönberga ujal Nikolaus Harnoncourt, pro
nějž byla Prodaná nevěsta po řadě provedení Mé vlasti v letech
2001 a 2010 druhým dirigovaným Smetanovým dílem a vůbec první
nastudovanou českou operou. Nebyl by to Harnoncourt, aby i
v německy mluvících zemích velmi dobře známém díle nenalezl
řadu nových subtextových souvislostí, úzkostlivě nedodržoval
Smetanovy tempové metronomické pokyny a nepostaral se o
zvukově a dynamicky precizní provedení geniální partitury.
Režie, výprava a světelný design byly v rukou dirigentova syna
Philippa, který na scénu umístil komponenty pětaosmdesát let
staré housenkové dráhy, a zasadil tak děj opery do
jarmarečních kulis, v nichž se na pozadí sňatkového handlu
odehrálo drama dvou zkoušených lidských srdcí. Nutno říci, že
v účinkujících pěvcích našel pro svou koncepci absolutní
pěvecké i herecké opory, ať již se jednalo o titulní dvojici
Marie (Dorothea Röschmann) a Jeník (Kurt Streit), mladého
Kecala Rubena Droleho, dojemného Vaška Marka Schäfera nebo
Principála legendárního rakouského pěvce Heinze Zednika.
Rodičovský kvartet snů vytvořili Elisabeth Kulman, Anton
Scharinger, Elisabeth von Magnus a Yasuschi Hirano. Černošská
Esmeralda Bibiany Nwobilo byla už jen dokladem uměleckých
kvalit, které si festival Styriarte může dovolit. České barvy
v šesti představeních na přelomu června a července
reprezentovali tanečníci Barbora Dastychová, Radek Šula,
Kateřina Černíčková a Honza Malík, kteří se v choreografii
Daniely Stavělové postarali nejen o věrnou interpretaci
českých tanců 19. století, ale v opeře se ujali i drobnějších
rolí.
Přinejmenším o hudebních kvalitách inscenace se budou moci
přesvědčit i posluchači ČRo 3 – Vltava, pro něž je v sobotu
20. srpna ve 20 hodin připraven záznam Prodané nevěsty ze
Štýrského Hradce.
Martin Jemelka, historik a hudební publicista
Foto © Styriarte/Werner Kmetitsch |