Číslo 33 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním pěvcem.
Ramónem Vargasem.



 

 

 

 

 


 


Přemysl Hnilička, publicista

Rozhlasové prázdniny v archivu

Prázdninové měsíce bývají v médiích označovány nejrůznějším, převážně hanlivým způsobem. Všelijaké ty „okurkové sezóny“ skutečně neslibovaly nikdy nic žádoucího – a v rozhlase to nebývalo jiné. Každoroční pohled do červencového a srpnového programu nabízel většinou stokrát vyvařený čaj pro křesťanské psy, jak zní ta pěkná fráze. Zkrátka poněkolikáté reprízované četby či seriály, zařazované většinou bez fantazie a invence.
Už druhým rokem je to jinak. Samozřejmě – i letos slyšíme stokrát slýchané, ale vedle toho se na vlnách rozhlasu uskutečňují dobrodružné výlety do dosud neprobádaných hlubin archívu. Tyto výpravy za poznáním provádějí dva zkušení rozhlasoví pracovníci – Tomáš Černý a Václava Ledvinková.
Prvně jmenovaný pojal náplň svého pořadu RozHraní – Poklady z rozhlasového archivu cestovatelsky. V první části vysílacího bloku sobotního večera zní vybrané díly publicistického seriálu Zaparkuj a jeď, který v devadesátých letech uváděl inženýr Jan Zenkl a v druhé vzácná četba na pokračování z cestopisu Marka Pola Milion pod názvem Dobrodružství Marca Pola, kterou v roce 1958 načetl Zdeněk Štěpánek.
Poznávací charakter si zachovává i prázdninové vydání vltavských Fonogramů, v nichž Tomáš Černý věnuje prostor cyklu Emanuela Poche Světlem oděná. Pro tyto rozhlasové procházky Prahou se v šedesátých letech těžko mohl najít fundovanější člověk – doktor Poche byl předsedou Klubu Za starou Prahu, vedoucím autorského kolektivu publikace Umělecké památky Čech a autor Čtvera knih o Praze. Rozhlasový cyklus, který je o těchto prázdninách vysílán v nezměněné podobě, poskytuje svědectví o pozoruhodném a vtipném průvodci a znalci pražských pamětihodností a je srovnatelný co do významu a kvality s televizním cyklem procházek Prahou s Václavem Vilémem Štechem.
Výpravy Václavy Ledvinkové jsou méně historické, rozhodně však neméně zábavné a dobrodružné. Stejně jako v loňském roce i letos se podařilo dramaturgyni pořadů pro děti a mládež zásobit prázdninový éter archivními lahůdkami.
Mezi nejzdařilejší zařazujeme dramatizaci knihy Jindřich Plachty Pučálkovic Amina, kterou pod názvem Tři večery s dědou aneb vyprávění o Pučálkovic Amině zdramatizovala Jaroslava Strejčková. Nosný model, v němž dědeček v podání Bohuše Záhorského vypráví svým dvěma vnukům (talentovaní Petr Havel a Václav Postránecký) po tři večery příběh o Amině a jejích vlastnících (Pučálkovy ztvárnili Růžena Merunková a Karel Máj), naplnil režisér Horčička v roce 1970 dobrým vedením herců a vtipnými režijními zásahy, díky nimž je inscenace dodnes svěží.
Další povedenou archivní „akvizicí“ je i pohádka Marjánka, kterou napsala Markéta Zinnerová a v roce 1975 režíroval Karel Weinlich. Pohádka o mladé Marjánce, kterou „popadlo vdávadlo“ a které se její teta pokouší dohodit ženicha, z něhož se vyklube čert Hejhula, se stala téměř hodinovým festivalem smíchu, kterému kraloval Jiří Sovák v roli cukrujícího a šišlavého čerta a Libuše Havelková jako svérázná tetička, která pro ránu nejde daleko.
Prázdiny jsou teprve v polovině, a tak se díky snaze rozhlasových dramaturgů můžeme těšit na další archivní objevy. Doufejme, že to nebude naposledy.



  Hůl do ruky!
  Jak to vidí František Koukolík
 
  České sny                  

  Navštivte  
 
  Mertova Ponorná řeka     
  Pořiďte si