Jásala by dnes postava Magdaleny Sidonové nad skvělou budoucností neoliberalistického kapitalismu?Krvavé stíny zářivé budoucnosti

Pohled naší společnosti na éru „budování socialismu“ nebude asi nikdy jednoznačný a nejspíš se bude proměňovat podobně, jako se v čase mění i vůči jiným úsekům českých dějin. Pohled šestatřicetiletého dramatika Miroslava Bambuška, jehož novou hru Česká válka uvedlo v závěru sezony Divadlo Na zábradlí, ovšem jednoznačný je. Věnoval ji – jak výslovným sdělením na titulní stránce programu, tak paletou svých postav – „hrdinům třetího odboje“. Inspirací mu byly vzájemně nesouvisející osudy několika skutečných osob (v programu jsou stručně zachyceny), z nichž spletl souvislý příběh začínající těsně po druhé světové válce.

Ze západní fronty se vrací do rodné vesnice Josef (Jiří Ornest) za svým synem Radkem (Ladislav Hampl). Ten zde žije jen se svou babičkou (Zdena Hadrbolcová), protože matka byla zastřelena při heidrychiádě. Domů se vrací i Josefův bratr Ferdinand (Igor Chmela), který se v německém lágru stal komunistou. Rozmíšky mezi bratry sílí kvůli kolektivizaci vesnice i místnímu faráři (Leoš Noha), jenž se vzepřel komunistickým direktivám. Ve chvíli, kdy chce StB faráře zatknout, vesničané se vzbouří. Jejich vzpoura je násilím potlačena a Josef odchází do ilegality, kam za ním odejde i jeho syn…

Předností příběhu je jeho strohá dramatičnost, která se nevyhýbá ani drastickým scénám. Ty ale nejsou samoúčelné, jak tomu začasté v současném divadle bývá, ale ukazují praktiky komunistické moci, v mnohém navazující na praktiky nacistů. Černobílé vidění autora hry zmírňuje výborná režie Davida Czesanyho, který dokázal prostřednictvím jevištních metafor i vedením herců učinit z textu, pohybujícího se na hraně ideologického morytátu, plnokrevné drama s věrohodnými postavami. K nejzajímavějším patří vesnický outsider Varhaník, z jehož přerodu z měkkýšovitého chudinky v komunistického aparátčíka učinil Miloslav Mejzlík zajímavou studii o manipulátorství s  bližními i vlastní duší. Nejplakátovější postavou je naopak žena XY, jež z forbíny vykřikuje radostná hesla o světlé budoucnosti. I když Magdaleně Sidonové nelze tuto zapálenou svazačku závidět, je dobře, že se taková postava na scéně objevuje. Je to totiž postava věčná, objevující se v každé éře. Dnes by jásala nad skvělou budoucností neoliberalistického kapitalismu.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Jan Dvořák



  Kohákova filozofická dějeprava
  Pořiďte si
 
  Třicet let Vokalízy  

  Nalaďte si  
 
  O politice   
  Zpěvník Jana Buriana