Radka Denemarková,
spisovatelka a překladatelka

Když to velmi zestručním, Kobold je kniha o násilí v rodině a lhostejnosti okolí, o rasové nesnášenlivosti a sociální nespravedlnosti dnešní doby. Jak byste ji popsala vy sama?

S tím já mám vždycky problém, témat mi do jazyka prorostlo vícero. Vy jste ale ta hlavní pojmenovala. Pro mne je to ještě metafora toho, jak obecně funguje totalita a jak naše jednání ovlivňují síly, které jsou běžným jazykem jen těžko uchopitelné. Násilí v mikrokosmu rodiny je metafora totalitních režimů, kterými bylo dvacáté století nasáklé. A tím pádem i naše země. A nějakým způsobem zůstává tento otisk v chování lidí, v gestech, v mentalitě národa. A v neposlední řadě se ptám, jak je možné, že většina menšině dovolí v tak krátké době neskutečné věci? Já jsem chtěla ukázat, že vše začíná nenápadně. Lidé se s vidinou nějakých krátkodobých výhod vzdají toho nejcennějšího, co mají. A to je svoboda, sebeúcta a seberespekt.

Jak si vás toto téma vůbec našlo?

Já o tom přemýšlím už delší dobu, od knihy A já pořád kdo to tluče. Kobold je kniha, která svým způsobem završuje mé přemýšlení o prostoru, kde žiju a kde jsou ještě mnohá tabu. Všechny mé postavy se snaží marně vysvobodit ze systému přítomnosti. Na současnosti mne nejvíc trápí fakt, že když se někdo ne vlastní vinou dostane na okraj společnosti, najednou mizí solidarita a občanská sounáležitost. Ti lidé jsou naopak kriminalizováni, jejich neštěstí jako by bylo odsouváno, aby se společnost nenakazila, místo aby jim pomohla. Přitom společnost je přes všechny problémy blahobytná, my tu žijeme v době míru, nejsou války, základní potřeby jsou pro všechny pokryty. Mám pocit, že si zaděláváme na velké problémy do budoucna. Ve slovech ona účast existuje, ale v činech není, ani v chování lidí. Podívejte se například, jak ostudně nízké jsou u nás tresty za ten nejhorší zločin, jakým je týrání dětí. Tak jsem si říkala, co se to se společností, ve které žiju, vlastně děje.

Znamená to, že blahobyt podle vás může spíš vést k sociálnímu otupění?

Ano, je to zvláštní druh agresivního otupění a davové lhostejnosti, kdy najednou mizí to nejzákladnější, co dělá člověka člověkem. A to je soucit, empatie, elementární slušnost a taky rozhovor, kdy jeden naslouchá druhému, kdy se vnímáme. Není to pěkný pohled. Ty nálepky, které jsme si z minulých desetiletí přinesli, jako kolektivní vina a kolektivní hrdinství, zůstaly. Ano, k tomu, aby člověk nabyl zkušenosti, je zapotřebí času, ale u nás jako by za určitou hranicí poznání už nebyla ochota zkušenost prohlubovat. Nálepkování lidí podle barvy kůže nebo podle toho, zda se narodili v kůži ženy nebo muže, to zůstává, místo toho, abychom už konečně jasně cítili, že hranice skutečně vede jen a jen od člověka k člověku. Všechno ostatní jsou nálepky zvnějšku.

Můžeme trošku přiblížit i samotný děj Kobolda? O čem ta kniha vlastně je?

Když bych měla popsat zastřešující děj, jde o příběh Michaela Kobolda a jeho rodiny v historii střední Evropy, kde hrají roli měnící se společenské rámce, ale i fatalita lidské duše. Má dva syny a dvě dcery – jednu vlastní a jednu nevlastní. Sleduji osudy těchto lidí od zrození po smrt. Během psaní si osud nevlastní dcery vyžádal více prostoru, odpoutal se od hlavního toku, který je jako voda. Říkala jsem si, dlouho žiju v Praze a chodím kolem Vltavy a už ji nevnímám, tak řece věnuji příběh. Ten se odehrává na břehu i pod hladinou a začíná na Karlově mostě. Podivín, který miluje sochy na Karlově mostě, jim šije kabáty, protože nechce, aby se drolily a pršelo na ně. Při jedné ze rvaček ve dvacátých letech dvacátého století se jedna ze soch ulomí a utopí. A teprve na konci textu je jasné, kdo se to vlastně utopil a čí duše to klesla ke dnu.

Slovo Kobold je německého původu a použila jste je nejen jako příjmení, ale i pro označení určitého typu lidí.

Kobold je mytologická postava vyhřezlá z hlubiny a zároveň modelový typ člověka: vysoce inteligentní, ale chybí mu emoční inteligence a je mu cizí sociální cítění. To opravdové soucítění. A právě tento typ lidí dokáže velice snadno manipulovat s druhými. Dostávají se velice rychle k moci a do vedení na všech úrovních, nejen ve firmách. To jsou manažeři a politici. Koboldové tak udávají pravidla společnosti, protože velice dobře vědí, jak s druhými manipulovat a zacházet ve svůj prospěch. A v tom vidím veliké nebezpečí.

Je podle vás v tomto manipulátorském chování lidí prvotní moment vzniku totalit?

Určitě. Pro mne je třeba překvapivé, kolik podob domácího násilí v českém prostředí existuje. A my to nevnímáme jen proto, že se to děje v takzvaných dobrých rodinách. Sousedé, okolí, společnost do dění v těchto miniaturních koncentračních táborech vůbec nezasáhnou, přestože se krutosti týkají dětí. A to je hrůzné. My se jako společnost dětí nezastaneme. Ani těch žen. Ale i toto znamená, že demokracie u nás selhává. A říkala jsem si, že dění v tomto malém prostoru je stejné jako v totalitě. Začíná nenápadně, na začátku je samozřejmě láska a vše se děje a koná pro dobro druhého. Peklo začíná plíživě. Takzvaná oběť nejdřív nechápe, co se děje. Chtěla jsem ukázat a rozkrýt tento princip na mikrokosmu rodiny, protože úplně stejně funguje i v rámci celé společnosti. Diktátoři všech dob a všude na světě využívají stejných situací. Používají manipulace, na které většina, pokud není schopná kritického myšlení, neumí reagovat. Je to vlastně průhledné a snadné. Takže jsem si řekla, že v textu propojím dvě roviny. Onu společenskou, tedy prostor,  kde jsem se narodila a kde žiju, v proměnách dvacátého století a zároveň intimní rovinu postav s porozuměním pro hlubinnou psychologii. Až po to ticho kolem duše, které se marně snažíme uměním zobrazit.

Milena Štráfeldová, redaktorka ČRo 7 – Radio Praha

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 6. září.



  Kohákova filozofická dějeprava
  Pořiďte si
 
  Třicet let Vokalízy  

  Nalaďte si  
 
  O politice   
  Zpěvník Jana Buriana