Přemysl Hnilička, publicista

Hlavně mít svůj klid

Začíná to málem jako starosvětská letní idyla, hotové Rozmarné léto: strážmistr Kracke a nadstrážmistr Knopp se s chutí rozvalují na nafukovacích lehátkách uprostřed krásného jezera a užívají si klidu, samoty a nečinnosti. Na tom by nebylo nic zvláštního, nebýt toho, že toto absolutní nicnedělání (a každodenní přísun lahůdek) je odměnou za jejich mlčení v případu vraždy starostovy ženy. A když starosta přijde s nápadem udělat z „jejich“ klidného jezera centrum turistiky, vymyslí cynický plán, v jehož centru se nachází dávný dar spřátelené africké vesnice – foukačka a šípy s jedem bílého komára. Nejsou však jediní, kteří mají plán...

Inscenaci Bílý komár nastudoval v roce 2002 režisér Milan Schejbal a premiéru měl v rámci „hmyzího“ Silvestru na Vltavě. Poděkujme redakci Vltavy za tyto žánrové silvestrovské cykly, často se díky nim dostaneme k pozoruhodným textům. Vynikající konverzační text skýtá skvělou příležitost především pro ústřední duo: Viktor Preiss jako nadstrážmistr a Jan Hrušínský jako jeho (formální) podřízený vytvářejí rozkošné herecké studie lenosti a cynické touhy po vlastním klidu a vymykají se běžným komediálním výkonům. Obzvlášť u Hrušínského jsme takovou polohu snad ještě neslyšeli: jeho Kracke je jím charakterizován pomocí téměř nezměněné hlasové dikce – právě onen „hlasový klid“ pak vyvolává v kontrastu s textem nebývale působivý dojem.

Autorem hry je Dietmar Bittrich, který se narodil v Terstu v roce 1954 (byť na svých stránkách s typickým humorem tvrdí, že se narodil 25. 8. 1911 a že za svůj arogantní vzhled ve stovce vděčí šestilitrovým klistýrům s aloe vera) a své černé rozhlasové komedie píše pod pseudonymem Jost Nickel. Hra Bílý komár rozhodně není prvním textem, který byl v Československém a později Českém rozhlase realizován: k nejzajímavějších a nejprovokativnějším patřil rozhodně Pokus o rekord, který v roce 1991 natočil Ivan Chrz a který s mrazivou nadsázkou zpodobňoval (a zesměšňoval) touhu „obyčejného“ člověka zapsat se do historie a paměti lidí jakýmkoliv způsobem (třeba zápisem do knihy rekordů). Nickel ukazuje mrazivé vize světů lidí, jichž si většina společnosti příliš nevšímá. Jeho hrdinové (či antihrdinové) žijí malé životy ve svých malých světech a pro svůj klid (nebo pro své zviditelnění) jsou ochotni udělat cokoliv: ať už zabít sousedy nebo se nechat vyprat v pračce. Nečiní to však formou vážné sociální výpovědi, dává posluchači spolknout hořkou pilulku poznání v zábavném balení černé komedie.

Závěrem tedy dlužno konstatovat, že repríza Bílého komára byla příjemným bodem letního rozhlasového programu a nezbývá než doufat, že se ve vysílání časem objeví i zajímavá premiéra jiného Nickelova – Bittrichova textu.



  Kohákova filozofická dějeprava
  Pořiďte si
 
  Třicet let Vokalízy  

  Nalaďte si  
 
  O politice   
  Zpěvník Jana Buriana