Odvrácená tvář brazilského velkoměsta

Na televizní obrazovky přichází brazilské drama Město bohů (24. 9., ČT2, 22.45), které s nezvykle syrovou otevřeností líčí dění v chudinské čtvrti Ria de Janeira v průběhu několika desetiletí. Režisér Fernando Meirelles (ve spolupráci s Katiou Lundovou) zvolil strukturu postupně se odvíjejících retrospektiv, posléze ústících do výchozího bodu, který celé vyprávění uvozuje a stává se bezmála apokalyptickou předzvěstí budoucích hrůz pouličních násilností. Přitom úvodní scény (s chytáním uprchlého kohouta na rušném tržišti) naznačují až groteskní bizarnost a teprve dodatečně, když se divák k tomuto výjevu v závěru filmu znovu vrátí, uvědomí si dodatečně veškeré jeho významy.

Město bohů je vizuálně oslnivým dílem, které pouliční násilí zobrazuje jako závažný společenský jev

Město bohů je pojato jako vzpomínky jednoho z účastníků, mládence přezdívaného Raketa (Alexandre Rodrigues), vlastně jediného, komu se podaří vymanit se ze sevření jakoby předurčeného osudu – jeho komentáře se stávají nedílnou součástí vyprávění. Snímek ukazuje mladíkovy milostné tužby i vysněné přání vlastnit fotoaparát, ale hlavně postihuje, jak celou lokalitu, která se mění ve zdevastovaný slum, začínají ovládat gangy, které od loupežných přepadů obchodů či náklaďáků přecházejí k výnosnějšímu obchodování s drogami. Krvavé rozbroje do sebe vtahují další a další účastníky, nelze nadále zůstávat nezúčastněný, protože každý pocítí roztočený kolotoč násilností na vlastní kůži – a počet mrtvých i nenávist narůstá.

Raketa si nakonec splní životní přání – s foťákem v ruce se stává přímým svědkem nevídaných přestřelek, z povzdálí snímá umírající oběti, v pokrčení přihlíží jednání zkorumpované policie. Vír sytých barev, komíhajících se ve zbrklých útěcích a kalužích krve, dosahuje vyvrcholení. Vyprávění ovšem spěje k pesimistickému vyznění: gangy se možná vyvraždí, jenže na jejich místo nastupují bandy malých dětí, které se zbraní v ruce dovršují všestranný rozvrat. Je hořkou pravdou povzdech, že namísto dosavadního očistce nastupuje opravdové peklo.

Město bohů je vizuálně oslnivým dílem, které pouliční násilí zobrazuje jako závažný společenský jev, mapuje jeho kořeny a naznačuje jeho těsné sepětí se státními strukturami (gangům dodávají zbraně sami policisté, kteří navíc požadují „podíl ze zisku“). Film stvrzuje, že mechanismus, který jako historickou záležitost ukazuje například režisér Martin Scorsese ve snímku Gangy New Yorku, má v Jižní Americe svou téměř doslovnou novodobou tvář.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Když se král odmlčí...
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  Do Ostravy i do Chebu  

  Nalaďte si  
 
  Bída má po léta trvá...   
  Pořiďte si