Alena Wagnerová, spisovatelka a publicistka

Miluji věci...?

„Miluji věci, mlčenlivé soudruhy, protože všichni nakládají s nimi, jako by nežily, a ony zatím žijí a dívají se na nás jak věrní psi pohledy soustředěnými a trpí, že žádný člověk k nim nepromluví...“ vytanuly mi nedávno z hlubin paměti Wolkerovy verše, když jsem v jednom supermarketu na okraji města, v němž můžete dostat všechno od hřebíku po pračku, šla kolem stolů s hromadami ručníků, prostěradel a povlečení. Najednou mi připadaly smutné, všechny ty věci, jak tady bez pozornosti navršené a napospas lidské lhostejnosti vydané ležely a lidé chodili kolem nich, občas do nich spíš bez zájmu drbli a šli dál k jiným stolům a nabídkám. Nikdo se nezastavil, aby se zaradoval z pěkného vzoru nebo kombinace barev, z kvality plátna nebo damašku, a kdo se zastavil, ten se jenom v té hromadě bez zvědavosti přehraboval, vytáhl nějaký kus, hodil jej do nákupního vozíku, nebo ho nakonec nechal ležet. K čemu tu vlastně byl všechen ten přebytek věcí, a co je čekalo, když je někdo koupil? Nějakou dobu je používal, aby je pak vyhodil a koupil si jiné. Konzumentství, kterému je každý z nás v různé míře vydán, se uspokojuje koupí, pokud možno výhodnou, ale sotva radostí z pěkné věci. To by pak o ni člověk pečoval, daleko hůř ji odkládal a nebyl tím správným konzumentem, jak nám to předpisuje reklama. Jejím heslem je mít, ne s věcmi žít a radovat se z nich samých, ale konzumovat a vydávat peníze. Neradujeme se dnes daleko víc z toho, že jsme si něco koupili, než co jsme si vlastně koupili?

Řídkou se stala radost z výběru, I proto, že k té jsou potřeba dva, kupec a prodavač, který věci rozumí a pro kterého prodávat je radost. A takových je dnes málo. Takový dobrý prodavač vám s radostí prezentuje výběr věcí, upozorňuje na jejich kvalitu a zvláštnosti, dovede odhadnout, jak plná je vaše peněženka, a podle toho vám taky nabízí výběr zboží. Protože trh je taky komunikace, rozhovor. A když koupíte, má radost, jistě, že má obrat, proto tady taky je, aby prodával, ale také, že vám dobře poradil, a vy budete věc, kterou vám doporučil, dlouho užívat. Proboha, jen ne dlouho užívat! volá už zpoza reklamy podnikový manažer. Kam bychom přišli, kdyby lidi věci dlouho užívali, my přece musíme růst, zvýšit obrat, levněji produkovat, konzumovat! A obratem by možná našeho dobrého prodavače vyhodil. Lidi ať si vybírají sami. Tím se ušetří náklady. Že přitom vy jako kupující ztrácíte čas – vzpomeňme si jen na to stání před pokladnami v supermarketech – a jestliže čas jsou peníze, jak se nám říká, vlastně svou časovou ztrátou investujete do jeho podniku, protože on na vás převedl svoje náklady tím, že uspořil na platech pro dostatečný počet pokladních, vám samozřejmě nikdo neřekne. A vy, paní, bere si teď náš manažer na paškál mne, že ještě nosíte hodinky, které jste dostala ke konfirmaci? Že se nestydíte! Kam bychom přišli s naším hospodářstvím, kdyby to takhle dělali všichni! Co je pro našeho manažera, že ty hodinky jsou pro mne i vzpomínkou na rodiče. Pro něj tu věci nejsou samy pro sebe, ale jen aby se prodaly a přinesly zisk. Proto jsou taky tak smutné, znehodnocené.

Co se nám pro samý hospodářský růst a větší zisky jaksi ztratilo z obzoru, je, že každé zboží, každá věc je produktem lidských rukou, a už proto má svou hodnotu. Často i hodnotu emocionální, připomíná nám situace, zážitky city. I věci mají paměť. Kdybychom si této nemateriální hodnoty věcí byli víc vědomi, víc bychom je asi šetřili, pečovali o ně a – produkovali I méně odpadků, kterým zanešvařujeme naše životní prostředí. Možná ale že všechno to si uvědomuju proto, že jsem se kdysi podivila Wolkerovu verši, co že to píše o věcech, jako by žily.



  Když se král odmlčí...
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  Do Ostravy i do Chebu  

  Nalaďte si  
 
  Bída má po léta trvá...   
  Pořiďte si