Kam se poděly ideály mládí?
V sedmdesátých letech se vzedmula módní vlna retrofilmů,
uhlazených a do pastelových barev stylizovaných příběhů o
„starých zlatých časech“ (většinou meziválečných), byť někdy s
kritickým podtextem. Sem spadaly zábavné příběhy jako Podraz
nebo Papírový měsíc, ale také průhledy do blahobytné
společnosti, například Velký Gatsby.
Naproti
tomu tehdy vznikala i díla, která rozhodně nic neuhlazovala;
připomeňme anglické drama Námezdní síla o nepřekonatelných
stavovských přehradách. Do této zpytující linie lze zařadit i
snímek Takoví jsme byli (v úterý 27. září ve 20 hodin uvádí
ČT2). Sice vykazuje příklon k retrostylu (zvláště v barevném
ladění, ale také v převážení melodramatu jako základní
vypravěčské roviny), avšak současně se dotýká zákrutů
novodobých amerických dějin. Přibližuje totiž růst i
pronásledování levicového angažmá blízkého komunistickým
idejím.
Na milostném splynutí i konfliktech obou hlavních protagonistů
(ztvárnily je hvězdy té doby Robert Redford a Barbra
Streisandová) spatříme různorodé přístupy ke společenskému
dění. Zatímco Redfordův hrdina, zajisté okouzlující, ale
mravně přece jen sporný, se vyznačuje přizpůsobivostí a snahou
vyhýbat se podle něho zbytečným potížím, neřkuli konfliktům,
bojovná intelektuálka Barbry Streisandové se umanutě, ba přímo
po hlavě vrhá do boje proti nepravostem všeho druhu.
Streisandová tu prokázala, že s temperamentem sobě vlastním
zvládá i náročné herecké úkoly – a bezvýrazného Redforda
doslova zastínila.
Ačkoli scenárista Arthur Laurents prý vycházel z vlastních
zkušeností a do svých postav vtělil osudy reálně existujících
lidí, rozměr hollywoodské (velko)podívané přece jen uhladil
zamýšlenou kritičnost či deziluzivní tendence. Režisér Sydney
Pollack načrtnul barvité společenské pozadí, ať již se jedná o
univerzitní prostředí, téměř samočinně tíhnoucí k levicovým
idejím, nebo zejména těžké válečné období, které prověřilo
hodnoty každého člověka. Působivě rozehrál poválečnou éru, kdy
narůstá podezírání, že všude se vtírají ať již skuteční, či
zakuklení komunisté, kteří hrozí rozvrátit celou společnost.
Manželství obou hrdinů rozbily politické tlaky, ale režisér se
vyhýbá rozdávání hodnotících znamének. Hledá v zásadě smířlivé
rozuzlení, které by příliš nenarušilo zvolená žánrová
pravidla. Hněvivější i drsnější výpovědi měly teprve přijít –
připomenu aspoň Rittovu hořkou tragikomedii Na černé listině,
kde exceloval Woody Allen.
Jan Jaroš, filmový publicista