Andrea
Hanáčková, publicistka
Utajení polárníci
Na ten pořad se musí těšit každý, kdo má rád to, co Stanislav
Motl inzeruje už názvem svého cyklu – ve sněhu zůstávají
„stopy“, díky nim se dají propátrat „fakta“, jež sníh a čas
zavál „tajemstvím“. Téma výprav do krajin věčného sněhu je
rozhlasově vděčné, pro evokaci ledu a nepříznivého počasí
stačí fujavice, šustění skluznic (nejlépe je stejně vyrobíte
ve studiu) a ovšem – dobře vystavěné vyprávění o hrdinství
polárníků.
Z rozhlasové klasiky na toto téma mám pořád nejraději
brněnskou úpravu norského románu Kare Holta Kdo dřív o
dechberoucím zápasu Amundsena a Scotta. Anebo taky českou
verzi dokumentu Karla Prosslinera Eskymáka by nikdy nenapadlo
přejít Grónsko. Oba pořady výtečně pracují se zvukem, mají k
dispozici sugestivní herecké výkony, vytvářejí atmosféru
pomocí hudby, ale i ticha a pauzy, soustředí se na příběh
svých hrdinů.
Především v posledním jmenovaném aspektu mívá právě Stanislav
Motl občas problém. Jistěže ne tam, kde se ve svém velmi
úspěšném cyklu Stopy, fakta, tajemství věnuje osudům
jednotlivců – v přehledu dosavadních odvysílaných dílů je jich
asi polovina. Ale tam, kde je pořad složen z kompilace
dostupných materiálů a popisuje delší časové období, začínají
trable. Tentokrát jde o spletitou historii dobývání severního
pólu.
Už po prvních minutách pořadu je posluchač tak zavalen daty,
jmény, otázkami, zpochybněním toho, co bylo řečeno před
chvílí, a hypotézami, jak asi vypadala realita, že jen stěží
je schopen soustředit se na chronologii událostí a souvislosti
mezi událostmi. Fakta nejsou nijak zvlášť akcentována a nemají
ani v rámci jednotlivých částí jasné pointy. Rytmus pořadu tak
nevytváří potřebné vrcholy ani chvíle pro spočinutí. V doméně
rozhlasového média, tedy ve zvukovém zpracování tématu, jde v
podstatě o rozhlasový pravěk – sem tam šplouchnou vlny,
zafouká vítr, zavrzají stopy ve sněhu, někde něco bouchne a
zapraská, vše v tak nekvalitním a nedbalém zpracování, jako by
zvukovému mistru nestálo za to si trochu se zvukem pořadu
vyhrát. Snad není hnidopišské zmínit se i o sice osobité, ale
místy opravdu nesrozumitelné a příliš rychlé dikci moderátora
a nekvalitních zvukových záběrech, natáčených často s echem,
praskáním mikrofonu a dalšími nedostatky, které dnešní
technika už umí elegantně skrýt. Samotný poslech se tak místy
mění v detektivku, v níž se posluchač snaží o elementární
porozumění tomu, co bylo právě řečeno.
Nebyl by to ovšem Stanislav Motl, kdyby většinu nedostatků
svého pořadu, jemuž sám říká reportáž, přestože se v žánru
pohybuje kdesi mezi historickým rozhlasovým pásmem a psaným
dokumentem, nevyvážil něčím, v čem je naopak vynikající: v
daném pořadu získal jeden ze svých mnoha unikátních
rozhlasových záběrů – natočil zřejmě poslední rozhovor s
významným českým polárníkem a spisovatelem Stanislavem Bártlem
a svým způsobem mu pořadem vzdal poctu, když Bártl čtrnáct dní
po natáčení náhle zemřel.
Motlův cyklus patří v rozhlase k nejposlouchanějším. Vysílá se
na ČRo 2 i ČRo 6 a jeho hlavní devízou je samozřejmě především
postava autora, který je ve výběru svých témat všestranný, v
metodě důsledný a poctivý a umí vystavět každý příběh jako
záhadu. Škoda jen, že nevyužívá více předností a možností
rozhlasového zvuku a nedaří se mu – i kvůli týdenní
periodicitě cyklu – dosáhnout pokaždé i na vyšší
dokumentaristické mety.