Sedmkrát
sedm z české poezie a prózy
Pardubický básník Pavel Rajchman (1958) nastartoval v
roce 2005 odvážný projekt: rozhodl se po sedm let vydávat,
vždycky k sedmému červenci, sborník, v němž by dal prostor
pokaždé sedmi českým spisovatelům – básníkům a prozaikům,
známým i neznámým, žijícím i těm už zemřelým. Letos, 7. 7.
2011, svoji misi dokončil; jistě i díky vstřícnosti
pardubického nakladatelství Theo, které nad ním drželo po celý
čas vydavatelskou ruku.
Čili sedmkrát sedm autorů, to jest bezmála padesát
spisovatelů, kteří se zapsali do české literatury řekněme
posledních padesáti let; byť jasným těžištěm je porevoluční
dvacetiletí. Otázkou je, jak se zapsali – respektive podle
jakého klíče Rajchman svoji mozaiku skládal. A tu jsme u jádra
celého projektu: šlo o výběr ryze subjektivní, vedený spíš
autentickým citem než snahou o komplexnost nebo objektivitu. A
tak v sedmi sbornících potkáme klasiky typu Miloše Vodičky,
Petra Kabeše, Emila Hakla nebo Jana Balabána, ale také dlouhou
řádku jmen, o nichž jsme dosud neměli pojem.
Čili: Rajchman funkčně smísil jistotu s objevem, renomovanou
veličinu postavil po bok naprosté novinky. A učinil tak se
všemi riziky, která z toho plynou: ne všecky texty, které
zařadil, stojí za přečtení, ne všecky komentáře, které
připojil ve formě předmluv nebo doslovů, dávají o něčem
relevantní zprávu. Ale tohle právě je na celém projektu nejvíc
sympatické, ba nejcennější: jistá neústupnost ve výběru, jistá
tvrdohlavost v pohledu na to, co stojí za to, aby bylo
vyvoláno jménem – a co nikoli.
Rajchmanův projekt má sice poněkud legrační a gramaticky
vlastně mylný titul, který tu dosud nezazněl, a sice 7edm –
ale jeho úsilí přehlédnout nepřeberné bohatství české poezie a
prózy zejména posledních dvaceti let vlastníma očima, zmapovat
tenhle terén po svém, vyznačit si jím cestu vlastními značkami
je nejspíš jediný způsob, jak se dá vytyčené téma uchopit.
Těch sedm brožovaných svazků, notabene docela pěkně graficky
řešených, by nemuselo, ba nemělo zapadnout!
Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik