Číslo 45 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dramatikem a režisérem.
Davidem Drábkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Od aristokratů ke zlodějům

S Andrejem Bolkonským, Pierrem Bezuchovem, Natašou Rostovovou a dalšími hrdiny Vojny a míru se budou moci návštěvníci letošního Pražského divadelního festivalu německého jazyka setkat 5. a 6. listopadu v barrandovských filmových ateliérech. Na zahájení šestnáctého ročníku této inspirativní akce byl totiž pozván vídeňský Burgtheater s dramatizací slavného Tolstého románu. Inscenace režiséra Matthiase Hartmanna, koncipovaná do mimojevištního prostoru, trvá téměř pět hodin a recenzenti o ní píší, že kontrast mezi dekadentními manýrami ruské šlechty a její deziluzí z napoleonských válek je v ní podán jako „tanec v lakýrkách na vulkánu“.

Ibsenovu Noru inscenace Theater Oberhausen přetavila v groteskní hororovou komedii

„Bůh vidí pravdu, ale čeká. Všechno pochopit znamená všechno odpustit!“ – ze sentence L. N. Tolstého bylo odvozeno vůdčí heslo letošního festivalu: „Pochopit a odpustit“. I když lze ta slova nepochybně vztáhnout na komplikovanou historii česko-německých vztahů, konfrontována se zaměřením inscenací odkazují také do intimnější sféry vztahů a individuálních osudů. Jako například ve hře Händla Klause Temně lákavý Vídeňský Burgtheater zavítá s dramatizací slavného Tolstého románu do barrandovských filmových ateliérůsvět, s níž do Prahy přijíždí Schauspielhaus Zürich, anebo v Ibsenově Noře, kterou inscenace Theater Oberhausen přetavila v groteskní hororovou komedii. Členové mladého divadla She She Pop Berlin se představí Testamentem, inscenací, do níž přizvali i vlastní otce, aby zvýšili autentičnost náhledu do „výměnného obchodu mezi generacemi“. Formou ironicky traktovaného vztahu lidí k mimozemšťanům je vedena společenská satira Stefana Kaminskiho Přišlo to shora, kterou uvádí berlínský Deutsches Theater.

„Hermanis hledá psa v člověku, vlka ve psu a člověka ve vlku. Daří se mu to. Zvíře a člověk splývají v jedno,“ napsal kritik Frankfurter Rundschau o Volání divočiny, které podle stejnojmenného románu Jacka Londona nastudoval s Münchner Kammerspiele lotyšský režisér Alvis Hermanis. A to už se dostáváme k námětům, díky nimž se festival otevírá i dětským divákům. Pro ty od jedenácti let bude vhodný Krabat nastudovaný v Theater Liechtenstein. Příběh o sirotkovi, který se učí černé magii a hledá sám sebe, vyšel i v češtině a režisérka Eveline Rateringová jej převádí v činohru plnou živé hudby.

Přehlídka německého divadla bude uzavřena 20. listopadu, kdy berlínské Deutsches Theater uvede burleskní hru Dea Lohera ze současnosti, příznačně nazvanou Zloději. Podrobnější informace o dvaadvaceti festivalových představeních, času a místech jejích uvádění lze najít na internetové adrese www.theater.cz.

Bronislav Pražan, publicista



   ...a etika jde stranou
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Od aristokratů ze zlodějům

  Navštivte  
 
  Komiks o historii
  Nalaďte si