Číslo 45 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dramatikem a režisérem.
Davidem Drábkem.





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


David Drábek, dramatik, režisér

Letos vám vyšel soubor dramat z let 2003–2011 Aby se Čechům ovary zachvěly. Charakterizuje tento název vaše hry?

Doufám, že trochu ano. Je opulentní a působí jako slogan k Noci oživlých mrtvol, která ale ve výboru není, jen z ní zbylo ilustrační foto na obálce. Coby blahé paměti tlusté dítě chci diváky a čtenáře pobavit. Je mi blízké šlehání do vlastní nátury, malosti a zápecnictví. Koule nebo Unisex, dosud neinscenovaný kus, mají tohle v popisu práce – to, co je na Češích stupidní, trapné a výsměchu hodné.

Jaká témata vás nejvíc zajímají?

Dílem běsnivý politický kabaret, kdy člověk využívá znalostí popkultury a všech těchto nešvarů. Travestie a parodie žánrů. Použijeme mustr zombie vybíjené B, C, D kvality a uděláme politickou satiru – jízlivou a ironickou, která je pro mě svou nekorektností nesmírně dezinfekční. Mimochodem, v české kultuře velmi chybí nekorektní divadlo. Je třeba vytahat kostlivce ze skříní a vysmát se modlám i hajzlům, kteří působí ve veřejném prostoru. Za jinotaji nebo metaforami stojí konkrétní lidé a ty urážíme. Tak v Noci oživlých mrtvol hraje Tomáš Lněnička velmi autenticky zpěváka Petra Koláře. Je důležité být osinou v..., to znamená nepříjemný, řvavý, neurvalý, přestože jsem býval hodný, poslušný chlapec. Posléze totiž přichází katarze, a i proto se vysmívám taky sám sobě. Terapeutický účinek je pro mě zásadní, z toho důvodu dělám divadlo. Nemám problém smát se na svých představeních nejvíc z celého hlediště. Vykazuje to rysy samožernosti, ale já se fakt bavím. První linie je tedy sarkastická a provokativní. Druhá pro mě významně započala Hořícími žirafami a pokračovala Akvabelami, Náměstím bratří Mašínů a Jedlíky čokolády. Všechno jsou to pocitové věci, generační, a já se jimi vyrovnávám s některými etapami svého života, takže jsou značně autobiografické. V Akvabelách se bytostně přikláním k přírodě, k prapodstatě, k vodnímu živlu. Když postava řekne – Jsem vydra, cítím se být vydrou, všichni se zasmějí, protože vydru dlouho v divadle neviděli, ale pro mě to není legrace. Jsem možná mírně šílený v tom, že hovory se stromy jsou mi nesmírně blízké. Žili jsme u lesa a býval jsem samotářský kluk. S tímto světem jsem komunikoval automatickypřipadá mi, že se pak lidem velmi rozšíří obzory. Uvědomil jsem si, že kvůli kravinám se nemá cenu hroutit, protože jinde je mnohem hůř. Útěcha přírodou pomáhá. V Jedlících čokolády jsem obsažen dokonce ve třech postavách. Jednou z nich je introvertní venčič psů, v němž je to, co mnou otřáslo – rozpad rodiny. Muž jménem Jan bezmezně miluje svou dceru, což se mi taky přihodilo. Vyslovil jsem nahlas vztah k Justýně i to, co jsem dělal špatně. Podle Jana bylo chybou, že si ji dosadil na první místo. Zalehnul ji, navěsil všechno na nebohé dítě. Teď už je poučen. Děti jsou báječné, ale za čas odejdou, a člověk musí žít dál se svým partnerem. Tahle hra je i z jiných důvodů osobní až běda a klidně přiznám, že kvůli tomu na svém představení někdy pláču.

Marie Reslová v recenzi na knihu napsala, že „divadelní texty Davida Drábka jsou literatura“. Je podle vás nějaká hranice mezi dramatem a literaturou?

Lidi mi hry chválí, když je vidí v divadle. Nicméně mně se zdá, že scénické poznámky při četbě obstojí samy o sobě a někdy jsou možná ještě trefnější než promluvy. Dramata většinou píšu pro určitou scénu, teď už zaplať pánbůh pro svoji, ale zároveň se nevzdávám literární ambice. Proto jsme pečlivě volili grafiku – poznámky jsou modře, repliky černě, což je přehlednější pro ty, kteří se podobné texty učí číst. Hodnocení Marie Reslové považuju za nejlepší zprávu. Publikace je docela výpravná, obsahuje osmnáct koláží. Filip Tomáš a ostatní si dali velkou práci a z výsledku mám radost.

Připadá mi, že jste dost psavý autor. Kolik dramat v průměru vytvoříte za rok?

Píšu nárazově, protože také režíruju. Když už na to ale přijde, tvořím vitálně a moc neškrtám. Sestavím základní osnovu a povybírám poznámky ze svých herbářů, což jsou notesy, kam si během posledních dvaceti let zaznamenávám citáty a nápady. Načrtnu několik záchytných bodů a napíšu hru. Teď si ale dávám pauzu. „Ženští“ Jedlíci čokolády vznikli jako protipól k „mužským“ Akvabelám. Po nich jsem se musel zastavit. Dřív jsem psával tak dvě dramata za rok, možná i víc, ale zároveň nejsem typ autora, který tvoří pravidelně každý den.

Na poněkud morbidní obálce knihy je mimo jiných tvář Woodyho Allena. Dokonce bych řekla, že jste si trochu podobní. Je vám tento filmař blízký?

Hrozně moc. Přišel jako rána z čistého nebe – nejprve přes povídky Vedlejší příznaky v překladu Michaela Žantovského. Pak vyšla knížka o jeho filmech. Začal jsem je shánět. Do té doby jsem měl silný literární vzor Kurta Vonneguta, ale Woody to rozsekal na maděru. Přinesl styl humoru, který jsem miloval a který mi byl vlastní, takže jsem ho chtě nechtě také kopíroval. Věnoval jsem mu bakalářskou a diplomovou práci, dokonce jsem byl na koncertu, kde hrál kousek ode mě na klarinet. Velmi dobře i velmi nedobře hrál ten můj idol, ale obojí mi bylo jako jeho oddané fanynce šumafuk.

Součástí souboru je také Koule, kterou letos pro Český rozhlas natočil Aleš Vrzák a po odvysílání způsobila obrovský rozruch, dokonce i v bulváru. Jak se na tohle období díváte s odstupem?

Pro barevné časopisy s málo písmenky, zato velkými, jsem býval hlavně „bejvalej od jedný herečky“, se kterou jsme se tahali o dítě. A najednou jsem se tam objevil na fotce tísněn z jedné strany Helenou Fibingerovou a z druhé Jarmilou Kratochvílovou. Idioti, kteří příběh nečetli ani neslyšeli a jen někde cosi pochytali, najednou vykládali, jak je hra skandální a dehonestující. Radoval jsem se. Trávil jsem dovolenou v Rakousku na svahu a najednou mi volali z České televize, že se mnou musí natočit rozhovor. Odjížděl jsem na hory a měl jsem stránku v Respektu, přijížděl jsem a objevil jsem se zas v jiných novinách. Bylo to komické, zábavné a hlavně – takové PR, jaké mi udělala „Helena a její chlapci“, bych si nikdy nemohl dovolit. Teď ovšem všichni říkají „Drábek, autor Koule“, na což já říkám „kurnik, to už mi nikdo neodpáře“. Cestuju po autorských čteních, kde text vyžadují, takže při vystoupeních různě měním hlasy. S Pavlou Tomicovou bychom ale rádi upozornili i na další společné projekty.

Kdy a za jakých okolností vás napadlo napsat drama o bývalé atletce? Obsahuje odkazy i na vaše vlastní dětství?

Býval jsem tragický sportovec. Ano, například vzpomínky na venkov jsou moje. Nicméně když šátrám v paměti, vůbec mě nenapadá, kdy přišel prvotní impulz. Je pravda, že tato osoba je dost šílená svou kýčovitostí, nevkusem, vlivem a dlouholetým klientelistickým působením v Radě České televize, kde neměla co dělat. Bizarní žena, která je navíc mohutná – a tady musím poznamenat, že rád píšu o obrovských, urostlých, silných ženských. Odtud byl jen krůček k dopingu. Nastudoval jsem si o něm řadu materiálů a zjistil jsem, jak hrozné, státem korigované zlo to bylo. Sportovkyně připravilo o možnost mít děti. Roli jsem psal přímo pro Pavlu Tomicovou, což pro mě bylo podstatné – viděl jsem matrónu, která ukáže, co je na nás trapné, plebejské, blbé, ale zároveň životné, dojemné, smutné a širokosrdcaté. Dokonce si zpětně myslím, že paní Fibingerovou rozhlasová verze dost polidšťuje – a to díky výkonu Tomicové, která je velká dobračka.

Kateřina Rathouská, redaktorka ČRo 3 – Vltava

Foto Tomáš Vodňanský

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 1. 11.



   ...a etika jde stranou
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Od aristokratů ze zlodějům

  Navštivte  
 
  Komiks o historii
  Nalaďte si