Kdo se těší na Vánoce, těší se i na pohádky

Mimořádná obliba tuzemských filmových pohádek je svým způsobem paradoxní: každý je zná do nejmenších detailů, a přesto se těší na leckdy již zlidovělé průpovídky, vděčné okamžiky humorné i dojemné. Na pohádky se díváme prostě proto, že přesně víme, co v následném okamžiku nastane, a těšíme se na to. Dokáže si někdo představit Vánoce bez Mrazíka (i když v Rusku dodnes nechápou, proč tato nijak výjimečná pohádka právě u nás znárodněla), Pyšné princezny, Tří oříšků pro Popelku?

V Rusku dodnes nechápou, proč nijak výjimečný Mrazík právě u nás znárodněl

Prvním specialistou na pohádky, jejichž náměty pocházely od klasiků jako Němcová či Erben stejně jako od novodobých pohádkářů z rodu Jana Drdy, se stal Bořivoj Zeman, režisér Pyšné princezny (1952). Po letech vzpomínal, jak se schvalovatelům nelíbila postava krále Miroslava (jak může být feudál kladný, ba příkladný?) – a pomohlo teprve, když monarcha láskyplně zahradničil a velebil fyzickou práci. Pohádka lámala divácké rekordy a Zeman se mohl pustit do dalšího projektu – Byl jednou jeden král (1954).

Postavil vedle sebe dva velikány humoru, Vlastu Buriana a Jana Wericha, kteří zapříčinili, že do dneška trvají pře, zda vznikla „pouhá“ pohádka, nebo naopak komedie s pohádkovým půdorysem. Potíže měl i se Šíleně smutnou princeznou (1968): popěvky o piklení a nevinná taneční parodie kozáčku zapříčinily mnohé potíže. Jedná se o jedinou pohádku, která vadila natolik, že z ní některé scény musely být vystřiženy.

Ve druhé půli padesátých let vznikalo hodně pohádek v nevkusných, kýčovitých ateliérových stavbách, které se snažily „stylizovaně“ napodobovat přírodní scenerie. Někteří tvůrci se odhodlali využít divadelní scénografii jako stylotvorný prvek – a výsledkem byly Hrátky s čertem (1956), další z klasických pohádek, výtvarně navržená Josefem Ladou. Důstojným rozloučením s klasickou, jakoby plebejskou podobou pohádky jsou Tři oříšky pro Popelku (1973), další pokusy oživit tuto linii například Troškovou Princeznou ze mlejna už selhávají.

Málokdo si uvědomí, že téměř všechny obecně známé pohádky jsou filmové. Ty televizní bývají často neprávem přehlíženy, ačkoli jich vzniklo přes osm set (!), první hned na úsvitu televizního vysílání. Mnohé využily šanci vstoupit mezi legendy: Popelka, Zlatovláska, Dalskabáty, hříšná ves, Princové jsou na draka, O princezně, která ráčkovala, Anděl Páně. A nejnověji mikrokomedie Anděl vyprávějící o tom, jak nebeského strážníčka ochranitele naštval nesnesitelně zlobivý kluk natolik, že se rozhodl jej opustit. V hlavní roli září Pavel Kříž. Dívejte se v neděli 25. prosince. 

Jan Jaroš, filmový publicista



  Nová krev Petera Gabriela
  Pořiďte si
 
  Co nadělí Víkendová příloha 

  Nalaďte si  
 
  Za malíři do Frankfurtu
  Navštivte