Nová krev Petera Gabriela

Jakkoli se zdá, že britský zpěvák a skladatel Peter Gabriel už autorsky nemá co nabídnout (poslední album nových písní vydal před deseti lety), každý jeho hudební počin nakonec vždy vzbudí vesměs zaslouženou pozornost – ať už jde o soundtrack k filmu (Rabbit Proof Fence), záznam scénické hudby (OVO) nebo výběrovou kompilaci (Hit). Jeden z nejvýznamnějších šiřitelů globální vlny world music, přítel Václava Havla a zelený aktivista rozšířil loni svou diskografii také o album osobitých coververzí Scratch My Back, na němž se symfonickým orchestrem v zádech poměrně radikálně přepracoval písně plejády inspirativních hudebníků od Davida Bowieho přes Talking Heads po Lou Reeda. Obdobně letos Gabriel přistoupil i ke své vlastní tvorbě a čerstvým studiovým albem New Blood (vydavatel EMI) jako by si opravdu vlil do žil novou krev.

Symfonická aranžmá rockových a popových skladeb jsou módou, která už dostihla desítky hudebníků, třebaže spojení známých melodií s monumentálností a patosem orchestrálního zvuku často končí značně rozporuplně. Peter Gabriel a aranžér John Metcalfe naštěstí nepodlehli pokušení přecpat skladby vznosnými efekty, každé písni dali jen to, co jí s ohledem na její stavbu a atmosféru náleží. A tak zatímco v Red Rain zvuk orchestru ještě podtrhl dramatičnost kompozice a finále In Your Eyes burácí smyčcovou kavalerií, hned následující Mercy Street uhrane střídmostí – temný zpěvákův hlas tu je servírován na místy skoro tušeném symfonickém koberci. Na albu neschází ani remaky dalších Gabrielových hitů – působivě gradující Digging In The Dirt, komorní duet Don‘t Give Up, kde Kate Bushovou nahradil zastřený vokál norské písničkářky Ane Brunové, nebo Solsbury Hill, první zpěvákův sólový úspěch po odchodu z Genesis, v protikladu k jiným coverům interpretovaný s až překvapivou pietou.

Peter Gabriel na albu coververzí vlastních skladeb rozhodně nevykrádá sám sebe

Jinak se ale stále kreativnímu šedesátníkovi a mnohačlennému tělesu řízenému dirigentem Benem Fosterem podařilo dosáhnout kýženého stavu, kdy symfonické aranže prozkoumávají jedinečný autorský rukopis, zvýrazňují jeho skryté možnosti a netušenou mnohovrstevnatost. K tomu, aby album symfonických aranží proslulých skladeb dopadlo tak dobře jako New Blood, musíte ovšem disponovatsilným a nosným originálem, stejně jako citlivými spolupracovníky – jako slovutný Peter Gabriel. To se to pak předělává…

Milan Šefl



  Nová krev Petera Gabriela
  Pořiďte si
 
  Co nadělí Víkendová příloha 

  Nalaďte si  
 
  Za malíři do Frankfurtu
  Navštivte