Hleďme, co se děje na mýtině...

Režisér Jan Svěrák, tentokrát podle vlastního scénáře, vytvořil animovaný snímek, zasazený ovšem do reálného (převážně lesního) prostředí. Moderní pohádka Kuky se vrací (v neděli 1. ledna ve 20 hodin uvádí ČT1) využívá klasický půdorys pronásledování bezbranného jedince a vyvolává silnou citovou spoluúčast: droboučký medvídek Kuky, už notně opelichaná hračka malého chlapce, skončí na skládce, odkud se jí podaří utéci, avšak pronásledovatelé, kteří dohlížejí na to, aby se nic takového nedělo, jsou Kukymu stále v patách.

Oranžová hadrová hračka uteče z hromady odpadků a nalezne azyl mezi lesními samorůstky

Oranžová hadrová hračka naplněná pilinami, a tudíž snadno nasáknutelná vodou, jak si v jeden okamžik postěžuje, totiž uteče z obehnané hromady odpadků a nalezne azyl mezi lesními samorůstky (výtvarně inspirovanými dílem Františka Skály, pro potřeby filmu je oživil Jakub Dvorský).
Jako rozhodující prvek tu vystupuje narůstající ohrožení jak Kukyho, tak jeho bručivého ochránce Hergota, proti nimž se spikne několik zloduchů bažících po moci. Ponechme stranou, že takto rozehranou situaci lze vnímat v několika rovinách, od podobenství o věčné touze po svobodě až po umanutou „ekologickou“ uklízivost, neboť v lesním prostředí je Kuky zajisté cizorodou příměsí.
Animované sekvence jsou zdařilejší než ty hrané, ty připomínají pouhý příštipek. Ačkoli režisér naznačuje určitou spojitost mezi Hergotem a zanedbaným bezdomovcem, jenž hocha, ztotožněného s Kukym (v obou případech Ondřej Svěrák), až obdivuhodně přitahuje, v hlasovém obsazení, u něhož by se předpokládala shoda, nacházíme odlišnost. Bezdomovce totiž představuje jiný herec (Oldřich Kaiser), než jaký namluvil Hergota (Zdeněk Svěrák).
Ačkoli se Zdeněk Svěrák na scénáři nepodílel, jeho hlasový vklad, rozšafné mudrování, které prozrazuje Hergotovu potěchu z nenadálé známosti i obavy ze ztráty důstojnosti, výrazně ovlivňuje nejen pojetí této figury, ale též celkové naladění filmu. Za zdůraznění stojí ještě jeden důležitý rys, kdy kamera se pohybuje těsně nad zemským povrchem, aby i tak přiblížila rozměrové kontexty postaviček i celého dění.
Snímek rodinného zacílení, který se opírá o klasickou animaci – jediným počítačovým zásahem bylo vymazání vodících drátů u loutek –, osloví diváka kteréhokoli věku. Stačí, abychom se mu cele poddali…

Jan Jaroš, filmový publicista



  Co se děje na mýtině   
  Dívejte se
 
  Show začíná v deset    

  Téma  
 
  Veličenstvo stadionových halekaček
  Pořiďte si