Kodaňský poustevník na úvod Severského roku

„Rád se pohybuji na hraně mezi fikcí a skutečností, takže čtenář zůstává na pochybách: Kdy to, co se v knize píše, je pravda, a kdy je to výmysl? Moje knihy jsou směsí z mých vlastních zážitků, zjišťování a ověřování reálií, faktů a výmyslů,“ řekl v jednom z rozhovorů dánský spisovatel Peter Hoeg, jehož jméno figuruje v prvních lednových Schůzkách s literaturou zasvěcených projektu Severský rok.

Kde je pravda a kde začíná fikce? Čtenář románů dánského spisovatele a rebela Petera Hoega je neustále na pochybách.

Narodil se v roce 1957 v Kodani a v tomto městě žije víceméně celý život. Jak sám říká, byl problematickým dítětem a odjakživa mu činilo potíže vycházet se systémem. Pocitu, že ve společnosti nikdy nenajde své místo, se nezbavil ani na univerzitě, a proto se po studiích vydal na moře. Hodně se zabýval tancem a divadlem, ale i sportem, což se odrazilo také v jeho knihách. Pro dráhu spisovatele se rozhodl v šestadvaceti letech, a když vyšel roku 1988 jeho debut Představy o dvacátém století, zdálo se, že se jedná o dílo spisovatele zralého, zkušeného a sebevědomého.
V roce 1990 následovaly Příběhy jedné noci. Jak poznamenává autor scénáře pořadu, překladatel Robert Novotný, jejich společným tématem je láska a podmínky, za kterých může existovat. Povídky nesentimentálně vyprávějí o lidech zoufalých a trpících proto, že nemohou najít cestu ke štěstí a nedokáží či nechtějí se osvobodit ze zajetí konvencí, přetvářky a lží, kterými se ovšem sami opředli a spoutali.
V roce 1992 vydal Peter Hoeg knihu, která v literárním světě způsobila šok. Byl jí román Cit slečny Smilly pro sníh. Zpočátku se nedělo nic. Kniha se v Dánsku prodávala jen průměrně. Lavina se dala do pohybu až poté, co koncem roku 1993 vyšla v anglickém překladu v USA. Deník The New York Times ji stihl vyhlásit nejlepším románem roku, v následujících letech se stala globálním bestsellerem a z autora udělala světově proslulého spisovatele. Švédští literární kritici dokonce usilovali o jeho nominaci na Nobelovu cenu. Charakteristickým rysem Hoegovy prózy je přímočarý styl, který na čtenáře zaútočí a vtáhne ho do děje hned první větou. Dráždí napětím mezi až extatickým způsobem vyprávění a vzletným jazykem na straně jedné a všudypřítomnou sžíravou ironií a až krutým humorem na straně druhé.

Dalšími Hoegovými knihami jsou román Až nadejde čas (1993), Žena a opičák (1996) a zatím poslední Tichá dívka z roku 2006.

Vladimíra Bezdíčková, redaktorka ČRo 3 – Vltava



  Co se děje na mýtině   
  Dívejte se
 
  Show začíná v deset    

  Téma  
 
  Veličenstvo stadionových halekaček
  Pořiďte si