Od obrazu božího k artefaktům

V úvodní scéně Shakespearova Krále Leara, nově nastudovaného činohrou Národního divadla, vystupuje David Prachař v titulní roli na skokanský můstek, který se vypíná vysoko nad bazénem  rozprostírajícím se takřka po celém jevišti Zlaté kapličky. V paruce  dlouhých šedých vlasů a s neméně mohutným stříbrným plnovousem vypadá v bílém koupacím plášti tak trochu jako Bůh-otec neuměle ztvárněný na nějaké barvotiskové devocionálii.

Král Lear Davida Prachaře prochází v Nebeského inscenaci četnými proměnami

Když ovšem plášť svlékne a pod ním má jen slušivé černé plavečky, připomíná spíše samolibého playboye z plezíru maskovaného za starce. Pak se ptá tří svých dcer –  rovněž půvabně obepnutých černými plavkami –, jak moc ho milují, a dělí své království mezi dvě lichometnější: Goneril (Eva Salzmannová) a Regan (Petra Špalková). Na bílém horizontu za ním přitom vytryskne barevný gejzír všelikých symbolů, emblémů a  ideogramů bohatství a moci. Neschází mezi nimi ani hákový kříž či srp a kladivo...

Inscenace režiséra Jana Nebeského je spektákl atakující zrak a sluch. Ze  známých monologických „árií“ (použit byl překlad Milana Lukeše) se díky takřka stále znějící hudbě Aleše Březiny stávají árie skutečné, zpívané  – herci je dobře zvládají a činohra se v těch chvílích mění v operu. Nejvýznamnější roli ovšem v inscenaci hraje složka výtvarná. Nebeský na ní spolupracoval se scénografkou Janou Prekovou, jež navrhla i kostýmy. Odkazují k současnosti a někdy svou výraznou stylizací signalizují ironický nadhled nad vším tím „divadlem pro anděly“. Největší padouch Edmund (Saša Rašilov), jenž se servilním úsměvem servíruje své jedy, je oblečen a nalíčen jak bankovní lupič Joker z Batmana. Režisér – jak je u něho ostatně obvyklé – zahlcuje diváky scénickými obrazy a metaforami do té míry, že pokud divák dobře nezná Shakespearův příběh, stěží se v něm orientuje. Z dramatu se stává performance, dramatické napětí je nahrazeno napětím interpretačním, povstávajícím z asociativního čtení předváděných obrazů. Některé z nich jsou působivé samy o sobě – jako třeba obraz pověstné bouře, v níž Lear bloudí a klesá až na dno své existence. Hlasy herců jsou při této scéně technicky převáděny do oscilujících světelných křivek, a ty zvětšeny jsou promítány na černý horizont. U některých obrazů se ale nezbytně ptáme – Co znamenají? Například když na pozadí většiny scén vidíme muže, který z příkopu, v němž stojí, vyhazuje vidlemi jakési staré šatstvo. Anebo když se začnou herci svlékat, nazí se sprchují a odcházejí k onomu příkopu. Je to obraz pověstných osvětimských sprch a hromadného hrobu? A proč Lear přichází o hřívu a vous, pohybuje se jen v roušce a připomíná středověké plastiky a obrazy Ecce homo?

Edmund Saši Rašilova je stále vražděným monstrem z černé grotesky – a to nejen ve scéně, kdy se střetá se svým bratrem Edgarem (David Švehlík)

Záplava scénických obrazů nabízí škálu různočtení. Už jsem například slyšel, že Nebeského Lear je studií o lidském bláznovství. Nepochybně jej lze takto vykládat: vždyť „rozumné“ konání je v inscenaci odhaleno jako šílenství, zatímco lidští jsou jen ti, kdo se zblázní – jako Hrabě z Glostru (Alois Švehlík) – nebo si počínají nerozumně – jako nejmladší Learova dcera Cordelie. Ostatně Kateřina Winterová ztělesňuje jak ji, tak blázna věrně doprovázejícího Leara.

Nicméně závěrečný obraz, do něhož je rámován závěr celého tohoto scénického traktátu, nabízí i jiný výklad. Místo válečného pole se ocitáme na vernisáži současného výtvarného umění. Všichni, kteří se rvou o Learovo království, se pohybují ve smokinzích a večerních toaletách. A mezi abstraktními obrazy a dalšími exponáty visí vedle sebe na řemenech – umučená těla Leara a Cordelie. Z imago Dei, „obrazu božího“, za něhož byl člověk kdysi považován, se stal ve světě, kterému „racionálně“ vládnou zpupní politici a bankovní lupiči, jen obdobný „artefakt“ jako z Duchampova pisoáru.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Bohdan Holomíček



  Co se děje na mýtině   
  Dívejte se
 
  Show začíná v deset    

  Téma  
 
  Veličenstvo stadionových halekaček
  Pořiďte si