Rudolf Matys, básník

Vysoká patra a hluboké suterény

S potěšením jsem naslouchal pětidílnému vyprávění pana Zdeňka Sternberga (Šternberka), příslušníka jednoho z nejstarobylejších šlechtických rodů v českých zemích, které zařadila Vltava do cyklu Osudy. Osmaosmdesátiletý pan Sternberg prokázal podivuhodnou mladistvost ducha, inteligenci i schopnost bez jakékohokoliv sebezvýznamňování provést posluchače pohnutými osudy svými i své rodiny od první republiky až do současnosti. Přirozená, věrohodná noblesa.
Poznal prostředí evropských aristokratických kruhů, pozici poúnorového „třídního nepřítele“ v uniformě PTP i úspěšná léta v rakouském exilu, aniž něco z toho proměnilo jeho vztah k základním životním hodnotám. Ale nechci tu psát o vnějších poutavostech líčení, ale o poselství, která v něm byla přítomna, a to tak samozřejmě jako vůně v květině. Aspoň jedno z nich: když vyprávěl o rodinné výchově, zdůraznil, že její základní normou bylo Desatero, a pak soubor Sedmi hlavních hříchů. Tyto normy bezvýhradně platily! A prohřešky proti nim vylučovaly hříšníka ze společnosti slušných lidí. Ale jak zahrnout „těžké hříchy“, jako je třeba pýcha, nestřídmost či závist, do paragrafované mluvy zákonů, jak převést etické normy do právních, a tím je učinit vymahatelnými s možností trestních sankcí?! To bohužel možné není, na to žádný zákon nestačí.
Když jsem tenhle díl Osudů doposlouchal, uvažoval jsem chvíli o tom, kdo by je mohl označit za iluzivní moralizování, v němž se může uhnízdit kdejaké pokrytectví – a kolik lidí by jen mávlo rukou a nanejvýš utrousilo pár poznámek na adresu šlechty a církve, jak už to je v našem postkomunistickém kraji zvykem. Za pouhých pět minut jsem té krátké úvahy zanechal – Vltava vysílala zprávy a už při první z nich jsem z toho půhodinového pobytu ve „vysokých patrech lidství“ spadl natvrdo, ne-li rovnou do suterénu etického domu. Byl jsem zkrátka zase „doma“. Šlo o jednu z peripetií kauzy pana Bessera. Ministra, který se podle vlastních slov žádné korupce nedopustil, jen cosi nedopatřením zatajil – a že podnikatelsky kooperoval se soudně usvědčeným korupčníkem, na tom přece nic není, rezignuje jen tehdy, když bude z té korupce usvědčen... Až do nebe volající mravní neúnosnost takového prohlášení tentokrát přece jen vedla k Besserově izolaci i v jeho vlastní straně Starostů a nezávislých a k jeho rezignaci, při níž si ovšem neodpustil ublížený povzdech, že nedostal šanci „očistit se“. Ještě před ministrovou abdikací jsem vyslechl rozhovor s jedním předním funkcionářem této strany, který „nedával moc šanci Besserovu setrvání na ministerském křesle“, nicméně by považoval za jakousi škodu, kdyby neměl setrvat ve své funkci stranického mistopředsedy! Že ovšem je nutné, aby předložil důkazy co nejdříve, aby to dál nepoškodilo jeho „mediální obraz“.
Tedy pan Besser a pan Sternberg – dva kosmicky vzdálené mravní i lidské světy, které se náhodou setkaly a narazily na sebe na ploše pouhých několika minut vysílacího času! A vzájemně se přitom ostře nasvítily.
Existují dva přívlastky, které označují dvě příbuzné, ale nikoli totožné věci: „amorální“ – což vyjadřuje chování vědomě protimorální – a dnes méně užívané slovo „imorální“, které charakterizuje jednání člověka, jež má ve svém vědomí na místě morálky jen jaksi prázdné místo. Obávám se, že právě to druhé slovo bude v případě pana exministra případné…
Na kauzu pana Bessera se nepochybně brzy zapomene a těžko předpokládat, že už nebude převrstvena dalšími podobnými případy. V současném, většinu společnosti už naprosto znechucujícím politickém klimatu se ale bohužel nejspíš bude dařit „besserovskému“ chápání života a „plastickému“ nakládání s etickými normami i nadále lépe než „sternbergovské“ zásadovosti.



  Co se děje na mýtině   
  Dívejte se
 
  Show začíná v deset    

  Téma  
 
  Veličenstvo stadionových halekaček
  Pořiďte si