Před minulostí nelze utéct

Debutující režisérce Lence Kny se v tragikomedii Stínu neutečeš (v úterý 3. ledna ve 22.05 uvede ČT2) podařilo vyhmátnout zajímavou, rozhodně rezonující látku: vnučku, začínající právničku, osloví babička s překvapivou žádostí. Po šedesáti letech manželství tvrdohlavě požaduje rozvod. A mladá žena se začíná pozvolna vnořovat do utajované minulosti svých prarodičů, hledá skryté písemnosti či fotografie, na povrch vyplouvají dávná traumata, nikdy nepřekonaná averze. Dědeček a babička, původem z Ukrajiny, sem přišli se Svobodovou armádou, ověnčeni vojenskou slávou – a ta ani dnes nevybledla, i když zapšklý a k naschválům náchylný stařec odmítá pro slavnostně udělovaná vyznamenání chodit.

Pavel Landovský svého vztekavého a vztahovačného mrzouta vybarvuje obzvlášť působivě

Režisérka se při líčení znesvářených manželů soustředí na dvě časové roviny: jednak na přítomnost, trávenou v odlehlém domě uprostřed přírody, jednak (a to i prostřednictvím opakovaně se vracející černobílé retrospektivy) na dávné válečné zážitky. Ukazuje se, že leccos proběhlo jinak, než si i nejbližší příbuzní později představovali, že ledasco bylo zamlčeno, ale nikoli zapomenuto. O zákrutách jejich dlouhověkého soužití, o případné ženině dominanci ve vztahu, se tak dovídáme jen z opatrných náznaků, z náhodných poznámek a svědectví. Některé postřehy však přece jen osvětlují obtíže, na které naráželi: Rusové je podezírali ze sympatií k nacismu, Němci je považovali za bolševiky – zatímco Češi je šmahem a pohrdavě označovali za Rusáky.
Snímek Stínu neutečeš se snaží pokrýt co nejspravedlivěji jednotlivé zúčastněné postavy: kromě stařečků (Jaroslava Adamová, Pavel Landovský) se režisérka věnuje i soukromým pochybám jejich vnučky Katky (Helena Dvořáková), ve vyprávění se rovněž mihne postava hrdinčina otce (Alois Švehlík), jenž svůj život spojil s vodní přepravou, a konečně nechybí ani původem německý soused (František Němec) coby stálá připomínka někdejšího nepřítele, mihne se též bezcitná novinářka (Anna Polívková). Chystaná oslava dědových narozenin se tak mění v tichý souboj protichůdných zájmů.
Film staví zejména na úchvatném herectví Adamové a Landovského. Každý z nich vložil do své postavy hluboce procítěné povahové zázemí, ať již se jedná o nenávistnou zarputilost nebo groteskní naschvály. Oběma skvěle vychází ukrajinským akcentem podbarvená mluva, zvláště u Landovského, jenž svého vztekavého a vztahovačného mrzouta, svůj smutek utápějícího v alkoholu, vybarvuje obzvlášť působivě. Oba ovládli veškeré dění a zastínili všechny své spoluhráče.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jezdec tisíce a jedné noci
  Navštivte
 
  Matiné se Severským rokem

  Nalaďte si  
 
  Novoroční setkání s ...
  Téma